Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Hyundai var nytt og spennende da merket dukket opp i Norge på begynnelsen av 1990-tallet. Driftige koreanere skulle inn på markedet koste hva det koste ville, og de benyttet seg av det éne trikset som man kunne være helt sikker på at fungerte: Lav pris.

Vellykket åpningstaktikk

Dermed ble det raskt mye Hyundai på veiene. På den annen side: Merket ble ikke forbundet med «status» – snarere tvert imot. En kalkulert risiko, går vi ut fra.

Les også: Blir du ikke nostalgisk av denne Caprien, er det ikke håp...

Det tok imidlertid ikke veldig lang tid før de billige Hyundaiene for ikke spesielt bilinteresserte kjøpere fikk selskap av Hyundai Coupé i salgshallene. Nå var kanskje ikke den heller noe direkte fyrverkeri, men en coupé får per definisjon opp blodtrykket ørlitegrann i forhold til hva som helst annet, mer praktisk orientert.

Og nordmenn lot seg ikke be to ganger. Hyundai hadde allerde fått ry for grei kvalitet i forhold til pris, og da lot en del ikke veldig bilinteresserte mennesker seg friste til å «flotte seg» med en coupé likevel.

Andre generasjon Hyundai Coupé er i utgangspunktet en pen bil, langt mer elegant enn den litt kusma-pregede forgjengeren. Men Line har tatt designet noen hakk videre. Foto: Privat
Andre generasjon Hyundai Coupé er i utgangspunktet en pen bil, langt mer elegant enn den litt kusma-pregede forgjengeren. Men Line har tatt designet noen hakk videre. Foto: Privat

Coupé for hvermannsen

Det var uansett ikke en bil som var plagsomt jålete, synlig eller med den skarpeste personligheten – bokstavelig talt. Designet var nemlig også særdeles mykt, så godt som uten kanter og rette linjer.

Vi har aldri helt skjønt hvorfor selv, men den første Hyundai Coupeen minnet oss av en eller annen grunn litt om Ford Mustang fra dens «rundeste» epoke, mellom 1994 og 1998. Nettopp derfor er det interessant å lese hva som er drømmebilen til eieren av denne Hyundaien – kanskje er det «noe» udefinerbart korrekt i vår gamle teori.

Les også: 50 år siden Ford Mustang satte hele USA på hodet

Hyundaien det her handler om, er dog av den én generasjon nyere typen enn den som hjalp til med å få i gang salget av merket i Norge. Generasjon nummer to kom rundt årtusenskiftet, og her var de mange og runde linjene i alle mulige retninger slettet ut, og bilen ga et langt ryddigere preg – med mer karaktér.

Sort plastidip på panser og tak, samt sotede hovedlykter har gjort utseendet på bilen langt kvassere. Foto: Privat
Sort plastidip på panser og tak, samt sotede hovedlykter har gjort utseendet på bilen langt kvassere. Foto: Privat

Mer elegant andre generasjon

En mer elegant bil, og sikkert også litt forfinet i forhold til den første. Likevel ble det ikke på langt nær så mange å se i trafikken av disse – hvilket sikkert hadde å gjøre med at Hyundai nå for alvor var akseptert i Norge, og man trengte ikke lenger i samme grad å selge på lav pris.

Dette var en bil alle med bilinteresse også kunne få lyst på, ikke bare de som ville ha noe småkult og billig, og som ikke brydde seg om hva det het. Det er for øvrig denne bilen et godt bevis på – for som vi skal se var det ikke akkurat noen selvfølge at dagens eier skulle ende opp med den i garasjen.

Les også: Veloster tok over som "den kule Hyundaien" – men ble kanskje litt for sær?

Eier: Line Kristine Rossland, (19).

Bosted: Dokka/Gjøvik.

Litt om meg selv: Jeg kommer fra Dokka, men bor nå på Gjøvik og studerer sykepleie, på andre året. Fredagskveldene blir brukt til å råne med gode venner, ingen fredag uten.

En hekkspoiler av anseelig høyde er også på plass. Foto: Privat
En hekkspoiler av anseelig høyde er også på plass. Foto: Privat

Egentlig BMW-jente

Jeg er en bilentusiast som elsker fart og spenning. Sommerens høydepunkt er helt klart Rudskogen. Liker best tyske biler, og aller best BMW, så da jeg endte opp med en Hyundai overrasket jeg også meg selv.

Bilen: Hyundai Coupé FX, 2002-modell.

Hvor lenge har du eid den? I to år – jeg feiret forresten to-årsdagen med punktering, så det var jo fint.

Les også: Stadig færre fikser punkteringen selv med hjulskift i veikanten

Hva har du gjort med den? Jeg har plastidippet tak og panser svart, satt på vinge, nye felger og spesialsotede frontlykter. Bilen har fått navnet Ruth, og har fått navnet skrevet bak med bokstaver i krom.

Line har døpt bilen Ruth, og de to trives åpenbart godt i hverandres selskap. Foto: Privat
Line har døpt bilen Ruth, og de to trives åpenbart godt i hverandres selskap. Foto: Privat

Har døpt bilen "Ruth"...

Liker best med bilen: Den gjør meg glad. Jeg har nesten gjort bilen til en person, og den omtales som «Ruth». Jeg er fornøyd med utseendet så langt, og jobber fremdeles med det. Den er spesiell av utseende, og helt unik – det er babyen min.

Liker minst med bilen: Sporene tidens tann har satt, mest av alt rust. Jeg grøsser inni meg, blir nesten søvnløs av tanken.

Beste opplevelse med bilen: Heltheten med at den var helt original da jeg kjøpte den, og at den nå er personalisert slik jeg selv vil ha den.

Framtidsplaner for bilen: Den skal få senkesett, jeg skal sote lyktene bak, fullføre faceliften med ny støtfanger og lakkere den opp igjen.

Drømmebil: Ford Mustang GT500 Shelby.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Hyundai Coupé utfordrer både Audi TT og Peugeot RCZ

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Line om? Bruk kommentarfeltet under!