Den ser ganske normal ut ...
Men her bor det voldsomme krefter!
Nå til dags handler det meste om å ha så få sylindre og lavt volum på motoren som mulig. Men det har ikke alltid vært slik. Selv Volkswagen, som ikke akkurat kjent for å slå seg mest løs på motorsiden, har noen skikkelige råskinn på samvittigheten.
Før miljøfokuset tok helt overhånd, resulterte jakten på ytelser blant annet i en helsprø motorisering til den store SUV-en Touareg. Den ble rett og slett utstyrt med en 5-liters V10-motor - som går på diesel.
Nå ligger det en slik til salgs på det norske bruktbilmarkedet - som dessuten er enda sprekere enn originalen. Og prisen er blitt redusert til mindre enn en tredjedel av det den kostet ny i 2008.
Les også: Så tøff kan familie-SUVen bli
400 hk!
Første generasjon Touareg er slett ikke kjent for å være spesielt rask. Den er snarere kritisert ganske bredt for det motsatte. Det skyldes 2,5-liters dieselmotoren den var utstyrt med i utgangspunktet. De 174 hestekreftene ble alt for lite til å gi den noe fraspark. Touareg er nemlig en tung bil.
Slik sett bør en V10-er være akkurat som bestilt. Den byr nemlig på 313 hk. Noe som sikrer 0-100 km/t på 7,8 sekunder.
Men selv ikke dette har vært nok - for denne bilen er tunet. Effekten har dermed lagt seg på småpene 400 hk - og dreiemomentet skal være 1000 nm! Ja, tusen!
Det skulle tilsi at vi trolig snakker om Norges sterkeste Touareg.
Les også: BMW X5 vs VW Touareg:- Hvilken skal jeg velge?
Gått langt
Prisen på en slik doning i 2008 var rundt halvannen million kroner. Nå selges den for 375.000 kroner, pluss omreg.
Mye av forklaringen på verditapet skyldes kilometerstanden. Den mangler bare noen få tusen på å runde 200.000-merket. Og det er naturligvis en betydelig kjørelengde.
Det er nok ikke den letteste bilen å selge dette her. I tillegg til kilometerstanden er nok en del litt skeptisk til tunede biler - og vedlikeholdskostnadene på en noe aldrende V10-er.
Klikk her for å se hele annonsen
Men om du tar sjansen, får du i alle fall en skikkelig monster-SUV. Selger skriver i annonsen at det er et utrolig bunndrag i denne bilen - og det ser vi ingen grunn til å tvile på.
Med på kjøpet får du jo også imponerende gode offroad-egenskaper. På dette området er nemlig Touareg langt mer kapabel enn mange av konkurrentene. Noe av årsaken til det er luftfjæringen som gir mulighet for økt bakkeklaring - og ulike kjøreprogrammer tilpasset underlaget.
Les mer om VW Touareg i Brooms bruktbilguide her
God plass og mye utstyr
Touareg er også en velvoksen SUV som har mye plass å by på. Bagasjerommet er på 555 liter - og det holder for de fleste. Baksetene er også romslige.
På utstyrssiden er det meste på plass - som skinnseter som er elektrisk justerbare foran, luftfjæring, nøkkelfritt system, navigasjon og avtagbart hengerfeste.
Touareg har hatt noen utfordringer med vannpumpen og oljekjøleren - generelt sett skal imidlertid driftssikkerheten være bra.
Men som sagt, med en V10-er som har 200.000 kilometer på samvittigheten, og som er tunet, er det nok lurt å sette av en god sum penger til "uforutsette utgifter" ...
Les også: Unik versting-SUV på billigsalg