Laster inn forumet...

Lyst på både hobbybil og hytte? Det kan være et tøft valg, for penger som gjerne kommer fra samme budsjett: Moro-kontoen. Og der er det jo gjerne ikke allerede flusst av penger i utgangspunktet.

Men «hvorfor skal man velge», som de sier i reklamen. Her kan du få i både pose og sekk!

Les også: Van – det eneste riktige for en ekte asfalt-cowboy

Enten du ser på det som en ultimat «man cave» eller som et andre hjem for hele familien er du på trygg grunn. For bilen er registrert for seks personer som kan dra på tur sammen – og hvis resten av slekta følger etter i en bil til, tipper vi at det blir overnattingsplass til de også.

Sjeldent syn i dag

Virkelig særpregede, motivlakkerte vans er på ingen måte så vanlige lenger som det var på 1970- og 1980-tallet. Og ekvipasjer som denne har aldri vært vanlige – hverken i Norge eller noe annet sted. I dette tilfellet snakker vi om en 11 meter lang doning, der hver centimeter formelig skriker etter oppmerksomhet.

– Ja, den legges merke til. Og mange som har vært i van-miljøet i lang tid kjenner den igjen fra før i tiden, forteller Werner Eriksen i Sponvika ved Halden.

Bilen var bare fem år gammel da de fleste vinduene ble sveiset igjen, og customarbeidet startet. Lakkeringen skal ha tatt en tattoo-kunstner et halvt år, og kostet en halv million! Foto: Privat
Bilen var bare fem år gammel da de fleste vinduene ble sveiset igjen, og customarbeidet startet. Lakkeringen skal ha tatt en tattoo-kunstner et halvt år, og kostet en halv million! Foto: Privat

Det er han som de siste par årene har eid og kjørt litt rundt i den enorme bilen. En bil som fyller 40 år i år, og har sett ut slik du ser på bildene i hele 35 av dem. Nå har han lagt den ut til salgs på finn.no, og for 80.000 kroner kan du bli eier av «noe som ikke alle andre har».

Og sjelden har vi følt at vi har hatt våre ord så til de grader i behold som akkurat i dette tilfellet.

Se annonsen her:

Eriksen hadde tenkt å bruke den som en røslig campingbil. Men med både hytte og båt i tillegg blir det ikke tid til alt, og bilen har blitt for lite brukt. Derfor får noen andre nå sjansen til å ta over bilen.

Bygget om allerede etter fem år

– Mange har lagret annonsen, men det er ikke så veldig mange som har ringt. Det er dette med penger, de fleste har jo noe de vil ha byttet bort. Men det er da noen godt voksne som husker bilen fra før i tiden, forteller han.

For dette er altså en bil med historie.

Allerede i 1979 ble den da fem år gamle Dodge Maxivan´en presentert omtrent slik den fremstår i dag. Det var en kar fra Fredrikstad-området som eide den, mens en godt kjent kunstner i nabobyen Sarpsborg sto for malingen av motivene rundt på hele bilen.

Les også: Denne spinnville motivlakkeringen utløste budkrig på eBay

– Lakkeringen skal ha kostet en halv million den gangen. Hun som gjorde det var egentlig tatovør, og hun stengte butikken et halvt år mens hun drev med denne bilen på heltid. Motivene viser idyll fra fjerne strøk – bilen heter forresten «Tropical Paradise», forteller Eriksen.

Bak i hengeren, som kuriøst nok er bygget av en Chevrolet van, er det en ekstra sittegruppe som også kan gjøres om til seng – samt kjøleskap og barskap. Foto: Privat
Bak i hengeren, som kuriøst nok er bygget av en Chevrolet van, er det en ekstra sittegruppe som også kan gjøres om til seng – samt kjøleskap og barskap. Foto: Privat

Gryende interesse på Facebook

Alle custom-vans skulle jo ha et navn som gjenspeilet hele temaet de var bygget og lakkert etter den gangen, og selv om det er lenge siden man så slike rullende kunstverk på veien i særlig grad, er det økende interesse rundt de som finnes bevarte her i landet. Blant annet treffes både nye entusiaster og gamle ringrever i grupper på Facebook, og kunnskapen om og historikken til de gamle kjendis-bilene blir videreformidlet til nye generasjoner.

Mange av bilene har det dog gått galt med. 25 år etter at den store interessen begynte å legge seg har rust og mindre fintfølende eiere tatt kål på svært mange. Og dette er også en bil som de færreste har hatt oversikt over hvor befant seg de senere årene.

Les også: Disse custom-byggerne valgte noe så uvanlig som en Audi

– Ja, da jeg kjøpte den for et par år siden hadde den stått avskiltet inne på en låve i rundt 15 år. Før der har den så vidt jeg vet aldri vært utenfor Østfolds grenser helt siden den ble bygget i 1979, og tilhengeren kom i tillegg rundt 1985, forteller Eriksen.

Ekvipasjen skal ikke ha vært komplett før midt på 1980-tallet, da byggeren brukte lang tid på å få tilhengeren godkjent. I dag er begge EU-godkjent og på skilter etter nåværende eiers tekniske oppfrisking. Foto: Privat
Ekvipasjen skal ikke ha vært komplett før midt på 1980-tallet, da byggeren brukte lang tid på å få tilhengeren godkjent. I dag er begge EU-godkjent og på skilter etter nåværende eiers tekniske oppfrisking. Foto: Privat

Dodge foran, en halv Chevy bak

Den opprinnelige byggeren skal ha slitt i lange tider før han fikk godkjent den meget spesielle tilhengeren, som faktisk – og ironisk nok – er laget av en Chevrolet van, og ikke enda en Dodge. Kanskje var de ikke så nøye på det. Men mer trolig er det at det ikke akkurat var så enkelt å få tak i akkurat det man ønsket da disse bilene fremdeles var ganske nye og kostbare.

Dodgen startet for øvrig livet som buss med vinduer rundt hele, før de fleste ble sveiset igjen i forbindelse med customiseringen. Det samme skjedde med tilhengeren, som dessuten fikk «teardrop»-vinduer i frontveggen og ombygget bakdør som løftes i ett stykke.

Les også: Arnes van har 10 hjul – såpass bør det være...

Det er også den eneste inngangen i hengeren, mens bilen har vanlig skyvedør på siden. Der finner man i begge «avdelingene» rommelige sofakroker med bord, samt litt benker og skap i ganske tidstypisk peisestue-stil fra 1970-tallet. I tilhengeren er det montert et kjøleskap med litt tvilsom funksjonsstatus, bortsett fra det er det ikke mye direkte campingutstyr å finne.

Furu var populært på slutten av 1970-tallet, og ombygde vans minnet gjerne om folks peisestuer på innsiden. Men også inne i furu-idyllen gjentas "Tropical Paradise"-temaet fra de utvendige motivene. Foto: Privat
Furu var populært på slutten av 1970-tallet, og ombygde vans minnet gjerne om folks peisestuer på innsiden. Men også inne i furu-idyllen gjentas "Tropical Paradise"-temaet fra de utvendige motivene. Foto: Privat

Har holdt seg godt

Så er da også en slik bil uten forhøyet tak et sted hvor man nok helst sitter eller ligger – ståhøyde finnes ikke.

Det spesielle er derimot lakkeringen, som altså går igjen over alt: Inni, utvendig, og til og med på skiboksen som sitter på taket av tilhengeren.

– Ja, til og med skiboksen er motivlakkert. Både på oversiden, bak og på innsiden, forteller eieren.

Selv etter så mange år på låven har bilen klart seg bra. Teknisk er den gjennomgått, og den 318 kubikktommer store bensin-V8en leverer hver gang. Så lenge den får livretten sin, bensin, i rikelige mengder, tipper vi.

– Lakken er også bra til å være så gammel. Jeg har fått utbedret noen skader der den hadde sprukket opp, og den er gått over og tettet slik at den ikke skal trekke til seg vann. Karen som bygget den opprinnelig drev egentlig med støping av båter, og han støpte dermed inn mye glassfiber i bilen også for at det skulle bli holdbart, understreker han.

Les også: Luksusnivået har økt "litt" til dagens råeste custom vans - bare se:

Selv takboksen er motivlakkert både inni og utenpå. Noen skader og sprekker i lakken er reparert nylig, men generelt har den holdt seg godt. Foto: Privat
Selv takboksen er motivlakkert både inni og utenpå. Noen skader og sprekker i lakken er reparert nylig, men generelt har den holdt seg godt. Foto: Privat

Et tidsdokument

Det var kvaliteten. Om du liker stilen er selvsagt en litt annen sak – med vinrød bakgrunnsfarge og typiske 1970-tallsdetaljer som digre scoop i det lille panseret, samt adskillige kvadratmetre med drømmende motiver fra fjerne strøk både utvendig og inkludert i den hjemlige furu-idyllen på innsiden, er denne bilen på alle måter et tidsdokument.

Hadde den vært et hus, ville den kanskje blitt fredet. Nå er den i stedet et rullende minne – et av svært få gjenværende i autentisk form – om norsk bilkunst fra 35 år tilbake. Og den har en utrolig historikk å vise til også når det gjelder premiering, til tross for at den altså har vært ganske stedfast i Østfold i hele sitt liv.

– Ja, denne bilen tok omtrent alt som var av premier på treffene rundt på midten av 1980-tallet. Ikke rart mange husker den fremdeles, sier Werner Eriksen, som håper noen har både lyst og lang nok garasje til å skrive nye kapitler i denne bilens historie.

Les også: Sjekk hva som fikk folk til å by over hverandre på denne skrot-Dodgen!