Tre merker nesten halvert på det norske markedet

De taper, mens andre setter rekorder.

De fleste pilene peker oppover for bilsalget, men Hyundai, Fiat og Alfa Romeo er absolutt ikke med på festen. De taper stort så langt i år.
De fleste pilene peker oppover for bilsalget, men Hyundai, Fiat og Alfa Romeo er absolutt ikke med på festen. De taper stort så langt i år.

2014 går mot å bli det beste året for nybilsalg i Norge siden rekordåret 1986. 

Etter årets ti første måneder, er salget opp ytterligere 1,2 prosent fra 2013 som også var et svært godt år for bilsalget.

Dermed er det mange rundt om hos bilimportører og forhandlere som kan begynne å glede seg til en hyggelig julebonus, i vissheten om at de har levert et veldig bra år.

Skummel taktikk 

Men det er ikke like rosenrødt hos alle. Selv om markedet generelt er høyt og øker litt, er det noen bilmerker som virkelig ikke har lykkes i 2014 - og som nok mest av alt gleder seg til året er over.

Verst går det hos Hyundai. Det er bare noen år siden det meste pekte oppover for koreanerne. De fikk stadig mer attraktive modeller og kunne bygge videre på et ganske solid fotfeste i det norske markedet. Etter å primært ha solgt bilene sine på pris (les: lav pris), gjorde økt selvtillit at Hyundai ikke lenger ville være noe billigmerke. Det har vist seg å være en skummel taktikk. Tidligere i år droppet de også garantien på sju år som var blant de aller beste på markedet.

Les også: Katastrofe-år for Hyundai

Slått av søstermerket

Så langt i år faller nemlig Hyundai-salget med nesten utrolige 48,4 prosent. 

Merket har solgt til sammen 1879 biler ved utgangen av oktober, samme tall på tilsvarende periode i fjor var 3832. Dermed har Hyundai også rast nedover på merkestatistikken. Nå er de på 19-plass blant Norges mest solgte bilmerker, frakjørt av blant andre Suzuki, Citroën og Subaru. 

Søstermerket Kia har også tilbakegang i Norge så langt i år (minus 13,7 prosent), men kan likevel glede seg over en langt hyggeligere plassering enn Hyundai, de ligger på på 13. plass.

Her er bilen som kan snu minus til pluss for Kia

Tynt modellutvalg 

Det er heller ikke noen tegn til umiddelbar bedring for Hyundai. I oktober faller de 50,5 prosent, altså enda litt mer enn nedgangen totalt så langt i år.

På andreplassen blant volummerkene som taper mest, finner vi Alfa Romeo. Eller volummerke ... Det er nok å ta  hardt i, når Alfa er nede i tosifret salgstall så langt i år.

De har ikke solgt mer enn 81 nye biler i 2014. Det gir en tilbakegang på 43,8 prosent. Tynt modellutvalg og biler som ikke har slått til på det norske markedet får ta det meste av skylden her. Importøren har på sin side markedsført bilene ganske mye, men det har altså ikke hjulpet særlig.

Dette er vinterbil for kjøreglade familier

Går trått igjen 

2014 blir etter alt å dømme et veldig dårlig år også for Fiat. Merket har tradisjonelt slitt på det norske markedet. Etter en liten snuoperasjon med ny importør for noen år siden, går det nå veldig trått igjen, minus 41,8 prosent.

329 nordmenn har blitt Fiat-eiere i år. Også her må et svært begrenset modellutvalg ta sin del av skylden. Fiat er blant dem som ble hardest rammet av finanskrisen, og svarte blant annet med å kutte kraftig i utviklingen av nye modeller. Det ser vi resultatene av nå.

Nye modeller på gang 

500 har lenge vært bestselgeren, men den begynner virkelig å trekke på årene. Til gjengjeld er Fiat i gang med å rulle ut flere nye 500-utgaver, biler som strengt tatt bare har navnet til felles med minstemann.

Flere andre modeller er også på gang de kommende årene. Slik sett kan det være bedring i vente, men akkurat nå ser det altså alt annet enn hyggelig ut for Fiat i Norge. På merkestatistikken befinner de seg nå på 27. plass, bak merker som Porsche, Chevrolet og Mini.

Du kan lure naboen - helt til snøen kommer

De taper mest:

1. Hyundai - 48,3 %

2: Alfa Romeo - 43,8 %

3. Fiat - 41,8 %

Fiat har Norges billigste med 4x4

En bil knuser konkurrentene på salg - les mer her: