Da Evy Kristine Tørrisen ble enke i 2009, valgte hun å selge campingvogna som de hadde stående fast på Torsby camping.

To år etter at firmaet som solgte vogna for henne hadde mottatt kjøpesummen på 260.000 kroner, hadde Evy fortsatt ikke mottatt ei eneste krone.

Derimot ble hun flere ganger forklart av innehaveren av campingvognfirmaet at den nye kjøperen hadde betalingsvansker og følgelig ikke hadde gjort opp for seg. Det skriver Glomdalen.

Stolte på selger


– Jeg valgte å selge fordi jeg ikke kom til å bruke den mer. Å sitte der alene hadde jeg ikke lyst til, forteller Evy Kristin.

Hun tok kontakt med en forhandler som de hadde brukt i 30 år og stolte på. Han skulle selge campingvogna i kommisjon.

– Ved overgangen til 2011 fikk jeg beskjed om at han trolig hadde en kjøper. Men det varte og rakk, og forklaringen hele veien var at kjøper hadde problemer med finansieringen, forteller Evy, som etter hvert klarte å spore opp den oppgitte kjøperen og tok kontakt med ham.

Les også: Mange har anmeldt campingvognfirmaet

Noe muffens


– Kjøper ble svært overrasket over dette, for han hadde kjøpt vogna bare to måneder etter at den var levert i kommisjon. Han hadde betalt 260.000 kroner for den og kunne vise til betalingskvittering fra nettbanken sin. Da skjønte vi at det var noe muffens, forteller sønnen, Trym Tørrisen, som hjelper sin mor med saken.

– Vogna var solgt for 260.000 kroner, men mor hadde ikke fått noen penger av ham på det tidspunktet. Altså, to år etter at forhandleren hadde solgt vogna hadde vi fremdeles ikke fått oppgjøret, forteller sønnen oppgitt.

Satte opp avtale


Etter hvert fikk Evy Kristin Tørrisen deler av oppgjøret fra forhandleren, totalt 145.000 kroner.

– Da mor fikk beløpet, ville han sette opp en avtale om betaling av det resterende beløpet. I oktober 2013 kom han hit til oss, og en avtale ble skrevet og undertegnet. Heller ikke den avtalen overholdt han. Da ga vi ham en frist til å gjøre opp for seg, hvis ikke ville vi kontakte forliksrådet.

Kontaktet forliksrådet

Igjen unnlot han å holde fristen, forteller Trym Tørrisen.

– Vi kontaktet forliksrådet i Grue, og forhandleren ble dømt til å betale den resterende summen innen 14 dager. Det gjorde han heller ikke denne gangen.

– Etter hvert kom det en telefon fra politiet der de ba meg anmelde forholdet, noe vi gjorde, forteller han.

– Nå er saken i «systemet», og jeg har reist opp til ham flere ganger. Da kommer han alltid med løfter om at pengene kommer, men det skjer likevel ikke.

Tok tilbake vogna

Så, helt tilfeldig, fikk Trym og moren Evy Kristin høre at campingvogna igjen sto hos forhandleren i en glåmdalskommune. Det etter at kjøperen hadde byttet den inn i ny bobil. Tørrisen reiste da til forhandleren og hentet den.

– Jeg informerte både politiet og forliksrådet om at jeg hadde hentet vogna, og det hadde de ikke noe imot, forteller Trym Tørrisen.

– Hadde innehaveren solgt den videre nå, ville vi ikke sett noe mer til pengene som han skylder oss. Vi vil i stedet prøve å selge den selv. Det er nok den eneste muligheten som vi har til å få resten av pengene.

Tøff periode

– Fortsatt skylder innehaveren av campingvognfirmaet mor 113.000 kroner. Denne saken er en stor belastning for henne. Hun har vært igjennom en tøff periode, og at en betrodd person underslår 260.000 kroner fra en kunde gjør ikke saken noe bedre, sier sønnen.

Glåmdalen har vært i kontakt med forhandleren. Han ville verken ha navnet sitt i avisen eller uttale seg om saken, men lovet at Evy skulle få det resterende beløpet innen kort tid. Dette skjedde for noen uker siden.

Tørrisen har fortsatt ikke fått oppgjør, og legger nå selv campingvogna ut for salg.

Du kan lese mer om bil og motor på glomdalen.no - her:

Sjekk denne: Arve har Europas lengste campingvogn