Dette er de mest pålitelige bilmerkene

Ny stor undersøkelse er akkurat ute. 

Liten tvil - igjen. De japanske bilmerkene gjør det svært bra i en ny stor kvalitetsundersøkelse. Øverst fra venstre og nedover: Lexus, Honda, Mazda og Toyota.
Liten tvil - igjen. De japanske bilmerkene gjør det svært bra i en ny stor kvalitetsundersøkelse. Øverst fra venstre og nedover: Lexus, Honda, Mazda og Toyota.

Japanske biler er kjent for å holde generelt høy kvalitet - det får vi igjen bekreftet når amerikanske Consumer Reports nå legger fram sin årlige undersøkelse som går på pålitelighet. 

Dette er en av verdens største kvalitetsundersøkelser. 1,1 millioner biler er representert, de fordeler seg på hele 248 modeller. Her har eierne rapportert inn mulige feil innenfor 17 forskjellige kategorier - i løpet av de siste 12 månedene. 

Fjær i hatten

Resultatet har nok blitt møtt med stor glede på en rekke japanske styrerom. For når all statistikken er talt opp og bearbeidet, viser det seg at det er firedobbelt japansk i toppen. 

Dessuten er seks av de ti beste merkene i undersøkelsen fra Japan. Det er en skikkelig fjær i hatten, og naturligvis også noe vinnermerkene kommer til å bruke for alt det er verdt framover. 

Eldre bruktbil? Dette er de aller beste

Konservative og forsiktige

Helt i toppen er det uforandret fra i fjor. Lexus er vinneren, foran konsernbror Toyota. Ingen klarte å matche de to i år heller - vi må faktisk tilbake til 2008 for å finne en Consumer Reports-undersøkelse der ikke ett av disse to merkene er best.

Jake Fisher som er direktør for biltesting hos Consumer Reports forklarer dette med at Toyota generelt er konservative og forsiktige, og at det betaler seg. Mens for eksempel et konkurrerende merke som Ford ikke er redde for å konstruere nye plattformer, drivlinjer og ny elektronikk, holder Toyota lenger på sine løsninger. 

Denne Toyotaen er et veldig smart bruktkjøp

Første ikke-japanske

- Det har lønnet seg for Toyota å være veldig konservative. De lager kanskje ikke de mest spennende bilene, men de sørger for at de er pålitelige, sier Fisher i en uttalelse.

Bak Toyota og Lexus, finner vi Mazda på tredjeplass, mens Honda tar fjerdeplassen. Begge klatrer fra fjorårets undersøkelse. Mazda opp to plasser, Honda opp fire.

Så er det klart for første ikke-japanske merke på femteplassen. Her finner vi nemlig Audi. De selger langt mindre enn erkerivalene BMW og Mercedes i USA, men på kvalitetsfronten er de i ferd med å skaffe seg en svært godt rykte. 

VW-konsernet lager helt egen Passat for USA

GM-merke

Første amerikanske dukker opp på plass seks, der finner vi nemlig GM-merket Buick. De hopper hele seks plasser fra i fjor, og viser med det at økt fokus på kvalitet også hos amerikanerne begynner å gi resultater. 

På de neste to plassene er det klart for mer japansk. Først Subaru på sjuende, deretter Toyotas ungdommelige alibi Scion på åttendeplass. 

For avanserte?

Porsche tar niendeplassen, mens vi finner koreanske Kia på tiende. Kanskje litt ekstra morsomt for Kia er det at de går inn tre plasser over søstermerket Hyundai i undersøkelsen.

Vi tar med at Hondas luksusmerke Acura faller hele åtte ( !) plasser fra i fjor, og nå er på 11. plass. Også Volvo faller, fem plasser ned betyr at de nå er på 12. plass. 

Acura sliter med noe Consumer Reports får stadig flere rapporter om. Nemlig problemer med infotainment-systemene.

Nesten ikke måte på hva denne bilen kan gjøre for deg

Gått for fort

En rekke bilprodusenter har de siste årene kommet med systemer som gjør det mulig å styre mange av bilens funksjoner via skjermen i midtkonsollen, gjerne også kombinert med talestyring.

Her har utviklingen gått fort, for noen åpenbart for fort. En ting er at mange brukere har klaget over at de rett og slett ikke har forstått hvordan alt har virket. Endel av systemene har også vært plaget med feil og problemer.

Noen får skryt

Det gjelder blant annet for Acura, som virkelig for svi for det. Merket som faller aller mest i årets undersøkelse, japanske Infiniti, har også samme problem. De stuper 14 plasser, fra nummer 6 i fjor, til 20. plass i år.

Men Consumer Reports framholder også at flere bilprodusenter tar dette på alvor og har ryddet opp i mange av problemene.

Her får særlig Ford og Lincoln skryt, deres MyTouch-systemer blir beskrevet som fortsatt ikke perfekte, men har en langt lavere feilprosent enn tidligere. 

Dette går først i stykker på bilen din

Dette er Topp 10, fjorårets plassering i parentes:

1. (1) Lexus

2. (2) Toyota

3. (5) Mazda

4. (8) Honda

5. (4) Audi

6. (12) Buick

7. (19) Subaru

8. (11) Scion

9. (14) Porsche 

10. (16) Kia

En bra bil har blitt enda litt bedre

Kvalitetsundersøkelse: De beste og verste bruktbilene

 

 

 

 

.