Advarer Saab-eiere mot å ha passasjer foran
Airbag-feil skaper problemer.
En av de største tilbakekallingene innenfor bilbransjen de siste årene, handler om airbager fra japanske Takata.
De er og har vært underleverandør til en rekke forskjellige bilprodusenter. Dermed har samme feil kunnet gå igjen og ramme mange merker og modeller. Bare i USA er så mye som 6,1 millioner biler berørt, også flere tusen biler i Norge har blitt kalt tilbake.
Advarer eierne
Utredningene pågår fortsatt for fullt, og nå er det kjent at General Motors (GM) går til det drastiske skrittet å advare eiere av to bilmodeller mot å bruke passasjersetet foran inntil airbagen der er erstattet.
Dette gjelder modellene Saab 9-2X og Pontiac Vibe. Saaben var et samarbeidsprosjekt med Subaru, og er i praksis en Subaru Impreza med Saab-merker på. Pontiac Vibe var på sin side et samarbeid med Toyota.
Airbagfeil - gjelder det din bil?
Finnes i Norge
9-2X ble til mot slutten av perioden da GM eide Saab. Den ble sett på som en altfor lettvint måte å bygge ut modellutvalget på, og ble møtt med stor skepsis av Saab-entusiastene som mente dette var å rote til merkevaren fullstendig.
Salget gikk da også svært dårlig. 9-2X ble aldri tatt inn til Norge via offisielle kanaler, men Broom kjenner til at det er noen få eksemplarer i landet. Det beste for eierne av disse er nok å ta kontakt med GM i USA direkte.
Les mer: Sjelden Subaru-Saab til salgs i Norge
Eksploderer for kraftig
Takata står for i overkant av 20 prosent av airbag-produksjonen på verdensbasis. Den aktuelle feilen går på at airbagen kan eksplodere altfor kraftig, og rive løs materiale rundt selve airbagen.
Dette kan så bli slynget mot fører eller passasjerer, med voldsom kraft. Det er rapportert om både dødsfall og en rekke skader som følge av dette.
Selger påstår det ikke er noe galt selv om lampen lyser
9-2X: Er det smart å kjøpe super-sjelden bruktbil?