Disse vinterdekkene bør du kanskje styre unna

Kommer dårligst ut i årets store test.

Det er alt kommet snø mange steder - og da gjelder det å sko bilen etter forholdene. Men ikke alle vinterdekkene på markedet takler en hard, norsk vinter like godt, det får vi igjen bekreftet i test.
Det er alt kommet snø mange steder - og da gjelder det å sko bilen etter forholdene. Men ikke alle vinterdekkene på markedet takler en hard, norsk vinter like godt, det får vi igjen bekreftet i test.

En norsk vinter krever mye av dekkene – fordi føret kan være så varierende. Derfor holder det heller ikke med helårsdekk eller vinterdekk som ikke er produsert for nordiske forhold.

NAF/Motor har sammen med Testworld gjennomført en grundig test av 13 pigg- og 12 piggfrie vinterdekk – for å gjøre det lettere for deg å velge hvilket dekk som passer for din bruk.

Vi har allerede fortalt hvilke av dekkene som kommer best ut både når det gjelder piggdekk og piggfrie. 

Dette er årets testvinnere: 

Vanskelig å være bra på alt

Nå tar vi for oss de som ikke tilfredsstiller kravene til testpanelet og som man derfor kanskje gjør lurt i å styre unna. 

Å lage dekk er både enkelt, og vanskelig. De største produsentene investerer store beløp i stadig produktutvikling. Utfordringen er at det er vanskelig å være bra på alt. Prioriterer man enkelte egenskaper for sterkt, går det fort ut over andre. 

Store forskjeller

Utviklingsbudsjettene varierer også enormt. Det gjenspeiler seg direkte i resultatene dekkene oppnår, her er det ikke mange snarveier til suksess.

I forhold til at noen kvadratcentimeter med gummi er det eneste som sørger for kontakt med bilen din og veien, er det naturligvis svært viktig å velge gode dekk. 

Forholdene varierer som sagt mye på vinteren. Alt fra bar asfalt, til snø - og til is. Her skal dekkene sørge for fremdriften, de skal gi deg gode svingegenskaper - og de skal ikke minst sørge for å stoppe bilen mest mulig effektivt når det trengs.

Mange ting på én gang, altså. Og når man tester alt dette grundig, åpenbarer det seg store forskjeller.

Les også: Du kan spare flere tusenlapper på vinterdekkene

Dårligste piggdekk: 

 

Jinyu Winter yw53: 7,1 poeng

Det er riktignok ganske bra på snø, men det er ikke nok. Testførerne føler ikke den tryggheten bak rattet som du må kunne forvente av et vinterdekk.Dekket scorrer dårlig både på stabilitet og støy.

Nordman 4: 7,1 poeng

Nordman er et russisk dekk som presterer enda dårligere på is enn Jinyu på plassen over – og kan derfor vanskelig anbefales som et vinterdekk i Norge.

Sunny Winter-Grip SN386: 5,9 poeng

Det finnes ingen grunn til å sette dette dekket på bilen og begi se ut i en vanskelig, norsk vinter.Kinesiske Sunny stiller i en klasse for seg – helt på bunnen av tabellen.

Det er testlagets harde og brutale dom over dette dekket som med det sikrer seg en solid jumboplass i årets test av piggdekk

Les også: Jo - også dekkene dine har datostempling

Dårligste piggfrie dekk:

 

Vredestein Nord-Trac 2: 6,7 poeng

Vredestein har klare svakheter når det gjelder akselerasjon. Dekket er bra på vått underlag, men retningsstabiliteten er relativt dårlig, er dommen fra testlaget her.

KumhoI Zen KW31: 6,6 poeng

Kumho har svake prestasjoner på is, med dårlig grep forover og høye rundetider på bane.Da hjelper det ikke at dekket er støysvakt, stabilt og ruller lett.

Sunny Snowmaster SN3830: 6,1 Poeng

I likhet med Sunnys piggdekk, stiller det piggfrie dekket i en klasse for seg – på bunnen av tabellen.

Dekkene kan si mer enn du tror om bilselgeren: