Framtidsbilen er i ferd med å bli gammel

Den fyller rundt år - men vet du hvor gammel den blir?

Elegant, futurisk, komfortabel og annerledes.
Elegant, futurisk, komfortabel og annerledes.

Citroën CX vakte stor oppsikt da den ble lansert. Ikke bare var den svært teknisk avansert og komfortabel.

Den hadde også en stil og en eleganse med sine svøpende og bølgende linjer som få - om noen - kunne vise til i 1974..

Tenk på Volvo, tenk på Opel, Ford og Audi fra 1974 - de fleste blir fjerdedivisjon avdeling tre i forhold...

Bli med hjem til en ekte Citroën entusiast

Skulle fylle store sko

Så hadde da også CX-en store sko som skulle fylles. Dette var jo arvtageren etter den legendarisk "Padda"- eller DS / ID som nå sa takk for seg etter nesten 20 år.

Men Citroën hadde gjort leksa skikkelig. CX en stor suksess. Den vant, fullt ut fortjent, tittelen "Årets bil" i Europa i 1975. Den ble produsert i nesten 1,2 millioner eksemplarer før den ble erstattet av XM i 1991.

Vi må bare berømme designer Robert Opron og hans team for jobben de hadde gjort med CX. Ikke bare utvendig, men også innvendig hadde bilen et helt unikt design på både seter, ratt, dashbord og instrumentering.

For noen er det bare ett merke som gjelder

Teknisk avansert

I tillegg var den som nevnt teknisk avansert. Det unike hydrauliske fjæringsystemet var så klart på plass. Et system som både Mercedes 450 SEL 6,9 og selveste Rolls-Royce med Silver Shadow fikk lov til å "låne" i form av lisensproduksjon.

CX hadde  samme hastighets-justerbar servostyring som SM,  som alltid går tilbake til nullstilling når du slipper rattet. Ikke minst var luftmotstanden lav, noe som ellers ikke hadde særlig høy prioritet hos andre fabrikanter for 40 år siden.

Konkav bakrute og bare en vindusvisker på frontruta hadde vi heller knapt sett tidligere. 

"Badevektspeedometer"

Et annet eiendommelig trekk er ”badevektspeedometeret” i CX , med rullende tall bak et forstørrelsesglass, og oppgitt antatt bremsestrekning.

En annen kuriositet er det såkalte PR-nummeret, som CX-bilene har påmalt i motorrommet, over venstre hjulbue.

Nummeret ble økt med ett siffer for hver dag under produksjonen, slik at man raskt kan finne ut hvilken dag bilen rullet ut av fabrikkporten. Grunnen var visstnok å forenkle reservedelslogistikken.

Ved lanseringen i 1975 hadde CX utstyrsbetegnelsene Comfort, Super og topputgaven Pallas. I 1976 kom en 25 centimeter lengre stasjonsvogn som på typisk fransk vis ble kalt Break. Det var blant de aller største stasjonsvognene man kunne få kjøpt.

Diger varebil

Her hjemme slo også varebilutgaven - gjerne med dieselmotor - veldig godt an. Den ble ofte kalt “Varulven” på grunn av den enorme plassen. Og var så stor at den kunne brukes til bårebil uten å måtte bygges om. Vanligvis brukte man jo forlengede Cadillacer til den slags...

I slutten av 1985 ble serie 2 av CX introdusert med større plast-støtfangere og en annen interiørlayout.

Da ble også instrumenteringen mer konvensjonell med normale klokker. Dog uten at Citroën gikk i A4-fella. Franskmennene benyttet forsatt kreative løsninger, som at radioen ble flyttet ned mellom forsetene.

Husker du dette bilmerket?

Hva skal man se etter?

Rust er først og fremst det du skal se etter om du vurderer å kjøpe en CX. De ruster både mye og gjerne - overalt egentlig. Sjekk i alle fall pansertupp, dører, bagasjerom, rundt soltaket (om bilen har) innfestingen av bakhjulsoppheng, der A-stolpen møter torpedoveggen og hjelperammen foran.

Den hydrauliske fjæringen som mange er skeptisk til, er det egentlig veldig lite tull med så fremt det er brukt riktig olje underveis. Om man må skifte gass-kuler så er dette en ganske kurant affære.

Det som absolutt ikke er kurant er om lagrene i de bakre bærearmene er dårlige. Det er dessverre ganske vanlig. Se etter om bakhjulene har normal vinkel og ikke er skjevt slitt.

Turbo 2 modellen er kjent for å ha dårlig støp i motorblokken og med dårlig eller feil kjølevæske må ofte hele blokka byttes.

Biler med såkalte TRX-hjul har svinedyre dekk i en egen og litt sær dimensjon (millimeter framfor tommer, som er den måleenheten som gjelder for dekk, snodig nok).

På biler med ABS er det ganske vanlig at lampen lyser. Har du flaks er det bare en defekt ABS-sensor (vanligvis en av de foran), men det kan også være feil på releer eller selve styreenheten her.

Citroën CX: Limousinen du neppe har sett maken til

Kjøp en som er hel, pen og god

På så gamle biler er selvfølgelig en nøye sjekk veldig viktig. Man kjøper ikke en slik bil usett - for å si det slik. Det kan straffe seg.

Enkelte deler kan være vanskelige å skaffe og de er heller ikke av den aller billigste sorten.
Det lønner seg derfor å legge pengene i å kjøpe en så fin og god bil som mulig framfor en som må fikses opp.

Det er liten tvil om at Citroën langt for ut for sin tid med denne modellen. Så blir da også CX-en av entusiastene ofte kalt den siste "ekte" Citroënen. Det ble liksom aldri helt det samme etter at Peugeot kjøpe seg inn og opp i selskapet i 1976.

XM som erstattet CX i 1991 har enn så lenge ikke nådd samme status - og vil kanskje aldri gjøre det. Den deler mye med Peugeot 605 og  var ikke like sær på godt og vondt. Kanskje mest på vondt - når vi snakker om Citroën.  

God investering?

Prisene er på vei oppover på CX, men de ligger fortsatt under DS og kan slik sett være en god investering. De tidlige serie I bilene samt Prestige og turbo-modellene er de mest etterspurte.

Du får en passe grei og kjørbar CX for ca. 20.000 kroner. En fin en for 40.000 kroner, mens de mest populære kan koste det dobbelte av det igjen. 

Citroën CX Prestige: Gjett hvem eide denne luksus-cruiseren!