Egil Aadahl er ekte Volvo-tilhenger. Men i kjøretøyet sitter han helst i førersetet. Enten det er på bilcrossbanen eller i Saltens lengste bobil.

Den tok nesten to år å bygge, men eieren Egil Aadahl mener det var verdt strevet. Også det at fruen i huset ble i til tider dårlig humør av all biltiden, var til å leve med når resultatet ble avdekket. Det skriver Avisa Nordland.

Bilcross-buss

– Vi har hatt utrolig mange flotte ferieturer i denne, sier Egil Aadahl og viser fram en av Saltens lengste busser og definitivt distriktets lengste bobil.

98-modellen Volvo klasse tre ble funnet på Finn og har gått som turbuss mellom Bodø og Narvik i regi av SB Nordlandsbuss. Nå er det privateid og selv om den bruker 2,5 liter på mila er den absolutt til å leve med rent driftsøkonomisk.

Egil Aadahl, som har kjørt bilcross i over 20 år, legger ikke skjul på at bussen var et ledd i den satsingen.

– Den er fin å ha i Dråvika når vi jobber dugnad på banen eller for å ligge over i løpshelgene, sier Aadahl som til daglig kjører stor bil også i jobben for M3 Anlegg.

Komfort

Da Aadahl fikk tak i bussen ble det meste av seter røsket ut. 10 ble igjen for passasjerkomfortens skyld og et ønske om at bussen fortsatt skulle være registrert som buss.

Premiene står støtt foran på dashbordet sammen med en syngende maskot som ennå ikke har fått noe navn.

På vei ut av Fauske brummer motoren lett og tilnærmet lydløst. ANbils utsendte tar plass i guidestolen foran. Oversikten er upåklagelig og bussen glir lett ned bakkene mot Kvenflågtunnelen.

Framme på rasteplassen like over grensen til Saltdal manøvrerer Aadahl bussen på erfarent vis ut av E6.

Kjøkkenet er nesten som hjemme, med plass til komfyr og helt vanlig kjøleskap. Foto: Lars Antonsen, an.no/ANB
Kjøkkenet er nesten som hjemme, med plass til komfyr og helt vanlig kjøleskap. Foto: Lars Antonsen, an.no/ANB

God plass ++

– Jeg har vært bussjåfør i noen år så dette går som en lek, sier Aadahl om doningen som måler over 13 meter på lengden. Heller ikke bredden på 2,55 meter er noe problem for den erfarne sjåføren.

– Nå er det kaffe og kake, proklamerer den blide bussjåføren mens høstsola varmer godt inne i bussen. Her er det kjøkken med god plass rundt bordet, stort kjøleskap og komfyr som går på gass, nettstrøm og 12 volt.

– Jeg var heldig som fikk tak i ei kondemnert Kabe-vogn fra 2008. Interiøret var brukbart så det ble montert inn.

Veggene er kledd med tynne MDF-plater folk har på veggene i stua. De er bøyelige og passer godt i bussen til Aadahl som har strøm, gass og til og med vannbåren varme fra motoren.

Halv million

Her er det med andre ord på stell. Mangler man strøm og trenger 220 volt er det bare å koble inn en av inverterte (12 til 230 volt). Bussen har også eget vannanlegg med tanker for ferskvann og avløpsvann. Et lite baderom med dusj og toalett er også på plass. Her er gulvet senket i en brønn for å hindre oversvømmelse. Alt er planlagt ned til minste detalj.

Her er det også en egen sovealkove med dobbeltseng og køyesenger. En familie på fire får neppe plassproblemer i denne bobilen.

– Kostnadene var minimale, men arbeidet tok lang tid. Det jeg kan si er at bussen er forsikret for en halv million kroner.

Tar mye plass

Blandingshunden Mix, som følger sin eier trofast hvor han enn går, ser ut til å trives på busstur. Unntaket er i tunnelene da han kommer inn mellom beina til matfar.

– Det går stort sett greit når vi kommer på campingplassene, men det kan være greit å nevne at denne er litt mer enn en vanlig bobil når man reserverer plass. Mange gjør store øyne når vi kommer inn på campingen med denne, flirer Egil Aadahl.

LES OGSÅ: Her er Norges mest solgte bobil

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no - her:

Dobbeltseng er også på plass - og sikrer god søvn etter lange kjøreturer. Foto: Lars Antonsen, an.no/ANB
Dobbeltseng er også på plass - og sikrer god søvn etter lange kjøreturer. Foto: Lars Antonsen, an.no/ANB

Ståle hadde bobil i 57 meter - les hva som skjedde da!

 

 

Laster inn forumet...