Slik avslører Tesla-sjefen den store nyheten

Og den er perfekt for Norge! 

Nå er det klart: Tesla Model S kommer med firehjulstrekk. Foto: Scanpix.
Nå er det klart: Tesla Model S kommer med firehjulstrekk. Foto: Scanpix.

Tesla-eier Elon Musk er ikke bare en dyktig forretningsmann - han er også en mester i å skape blest og oppmerksomhet rundt merket.

For noen dager siden slapp han på Twitter et litt mystisk bilde av en halvåpen garasjeport - og lovte nyheter om det han kalte "the D and something else".

Dermed var spekulasjonene i gang på nettforumer verden over. Hva var det Tesla skulle komme med nå?

Heist gjennom luften

Natt til i dag norsk tid fikk vi svaret.  Musk inviterte til stort show i en flyhangar i Hawthorne, utenfor Los Angeles.

Han sto selv på scenen og avslørte nyheten på en ganske spektakulær måte. En robotlignende arm svingte enn Model S gjennom luften - med understellet mot publikum. 

Og dermed var også nyheten avslørt: Model S får firehjulstrekk!

Her er saken: Nå kommer det store Tesla-nyheter

SUV med 4x4

Dermed har Musk skaffet maksimal oppmerksomhet rundt merket - igjen. Selve nyheten er strengt tatt ikke veldig stor. At Model S skulle komme med 4x4 har ligget i kortene en stund.

Når Tesla neste år skal rulle ut sin Model X, er det en SUV med firehjulstrekk, som under skallet har veldig mye til felles med Model S. Dermed er det i praksis snakk om gjenbruk her.

Model X: Men hvordan får du med deg skiene?

To gode nyheter

For norske forhold er dette imidlertid perfekt - og potensielle  Tesla-kjøpere har fått to gode nyheter på to dager.

Først kom statsbudsjettet for 2015 uten noen for form opptrapping av hverken moms eller avgifter på elbil. Dermed kan vi nordmenn kjøpe Model S til bortimot halv pris, i forhold til om den hadde hatt bensin- eller dieselmotor.

Nå blir altså Model S en vesentlig bedre vinterbil - og vil slik sett passe norske forhold enda bedre enn før.

Les mer: Elbilfesten fortsetter

På alle modeller

Konkret står D for "dual motor". Model S får en ekstra elmotor, plassert over frontakselen.Denne sender krefter til forhjulene.

Tesla skal tilby denne løsningen gjennom hele modellutvalget. Betegnelsene blir da 60D, 85D eller P85D - avhengig av hvilken utgave man velger.

Kan være en utfordring

-  For norske Tesla-kjøpere er dette naturligvis helt perfekt. Nettopp vinteregenskapene har vært noe mange har vært litt skeptisk til. Model S er jo en stor og tung bil. Når den da har voldsomme krefter og "bare" bakhjulstrekk, sier det seg selv at den kan være en utfordring på glatt føre, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som selv har vært Model S-eier.

- Personlig hadde jeg ikke store problemer på vinterføre, her gjelder det først og fremst å være bevisst og vite hvordan bilen oppfører seg. Men det er klart at Model S blir mange hakk mer kurant for norske forhold når den også for firehjulstrekk, mener Møller Johnsen. 

Bruktprisene

- Men hvordan vil dette påvirke bruktprisene på alle de Model S som allerede er solgt i Norge?

- Det er nok et veldig godt spørsmål akkurat nå. Det er klart at D-utgaven vil framstå som langt mer attraktiv enn den bakhjulsdrevne Model S-en. Jeg vil tro at det er ganske mange som nå får veldig lyst til å bytte. Så spørs det hvor fort Tesla får i gang produksjonen og hvor mange biler som kommer hit til Norge, sier Møller Johnsen og legger til:

- Model X vil også gjøre noe med dette markedet når den kommer, sannsynligvis sent neste år. Jeg vet om veldig mange Model S-eiere som venter på den - og som kommer til å bytte så fort som mulig. Så i praksis kan nok dette gjøre dagens Model S til en mindre attraktiv bil enn den er i dag.

Autpilot

Samtidig som Musk avslørte nyheten om 4x4 på Model S, fortalte han også at bilen nå kommer med flere førerassistanse-systemer.

Disse bruker kameraer og radarer som skal hindre at man skifter fil eller i verste fall kjører av veien. De skal også hindre at man kjører inn i bilen foran.

Musk har tidligere sagt at Tesla jobber med en "autopilot", altså et system som gjør at man helt kan overlate kjøringen til bilen. 

Mest sofistikerte

Flere av premiumkonkurrentene har allerede disse systemene på plass, i ulike versjoner. Tesla tenker imidlertid å gå et skritt lenger. 

I Model S skal det ikke være nødvendig å ha hendene på rattet når man kjører. Og hvis man blinker, skal bilen selv svinge og skifte fil.

- Når vi laster opp denne softwaren i løpet av de neste to-tre månedene, vil Model S ha det mest sofistikerte førerassistent-systemet på noen masseprodusert bil, sa Musk under eventet i California i natt. 

Den første testen: Dette er en julegave fra norske politikere

Les mer: Vi testet Model S i 2000 kilometer