Nå blir det billigere å bytte bil

Varsler kraftig kutt i avgiftene. 

Det har i mange år vært en stor avgift knyttet til å omregistrere bruktbiler - jo nyere bilen er, jo dyrere har avgiften vært. Men for fjerde år på rad, vil nå regjeringen kutte i denne kunstig høye utgiften for alle som vil bytte bruktbil.
Det har i mange år vært en stor avgift knyttet til å omregistrere bruktbiler - jo nyere bilen er, jo dyrere har avgiften vært. Men for fjerde år på rad, vil nå regjeringen kutte i denne kunstig høye utgiften for alle som vil bytte bruktbil.

Regjeringen foreslår å redusere omregistreringsavgiften med 35 prosent i statsbudsjettet for 2015. Det er gode nyheter for de flere hundre tusen nordmennene som kjøper og selger bruktbil hvert år.

Dette er fjerde året på rad at denne svært omdiskuterte avgiften er blitt redusert i forbindelse med et nytt statsbudsjett. I fjor var kuttet på 14 prosent på personbiler.

Nå vil den regjeringen gjøre et større og mer merkbart jafs - og kutter denne gangen med 35 prosent. Det vil merkes på bruktbilprisene ...

Avgiftene blir nemlig opptil 11.000 kroner lavere - og dessuten langt mer oversiktlige å forholde seg til.

Les også: Ble lurt trill rundt av bruktbilselger

- Gode nyheter

- Først og fremst er dette gode nyheter. Det er på høy tid at denne kunstig høye avgiften - som i en årrekke har vært et sugerør for statskassen - blir redusert. Og at det blir så mye som opptil 11.000 kroner lavere er også gledelig. Jeg håper imidlertid at dette bare er starten, og at vi etterhvert får en omregistreringsavgift som dekker de faktisk kostnadene ved en omregistrering - og ikke mer, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Les også: Vognkort del 2: Pass på så du ikke mister dette

Oversiktlig

En brukt SUV, som Audi Q7 eller en Porsche Cayenne kan, avhengig av årsmodell, koste så mye som 17.223 kroner å omregistrere. Det er høyeste sats i dagens avgiftssystem.

Men fra 2015 er forslaget nå at denne reduseres til 5.800 kroner.

De nye satsene er forøvrig enkle å forholde seg til. 2012-2015-modeller vil koste 5.800 kroner (modeller over 1,2 tonn) og 3.800 kroner (modeller under 1,2 tonn), 2011-2004-modeller vil koste 3.500 kroner (modeller over 1,2 tonn) og 2.500 kroner (modeller under 1,2 tonn) og eldre enn 2003 vil koste 1.500 kroner uansett vekt. 

Les også: Begge er vinterdekk - bare det ene er forbudt

- Styrker norske merkeforhandlere

Den nye ordningen vil gjøre norske bilforhandlere til en av 2015-budsjettets vinnere.

- Det vil styrke posisjonen til norske merkeforhandlere i konkurransen mot bruktimporterte biler, sier adm. direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening til Bilnytt.

Det er naturligvis også gode nyheter for de rundt 400.000 som hvert år kjøper bruktbil i Norge.

Få med deg alle oppdateringen om statsbudsjettet i TV 2s livesenter - her:

Les også: Vil droppe omregistrering - og spare tusenlapper