Dette er genialt - på flere måter

Svært brukervennlig, sparer plass og penger.

Denne skjermen er banebrytende - og har da også fått et såpass fancy navn som Audi virtual cockpit. Tanken er å gjør det enda mer oversiktlig for sjåføren - og det fungerer!
Denne skjermen er banebrytende - og har da også fått et såpass fancy navn som Audi virtual cockpit. Tanken er å gjør det enda mer oversiktlig for sjåføren - og det fungerer!

Audi har gjort noe helt unikt med den siste utgaven av sportsbil- og designikonet TT. De har rett og slett tatt bort den tradisjonelle infotainmentskjermen som vanligvis står sentralt plassert på midtkonsollen.

I stedet er all informasjon samlet i en 12,3 tommers skjerm i instrumenthuset. 

Det ser merkelig ut ved første øyekast. Dashbordet blir liksom nakent og rart uten en skjerm der - og en lurer litt på om det kan fungere å legge så mye informasjon sammen med speedometer og turteller.

Under lanseringen av TT i Spania forleden, fikk vi anledning til å teste det ut i praksis.

Les også: Infotainmentsystem: Slik blir bilen din fornyet

Smartphone-inspirert

Det er smart-telefoner som er inspirasjonen til det nye infotainmentsystemet - og skjermløsningen rett i synsfeltet til sjåføren.

Tanken er at du skal slippe å flytte blikket for mye bort fra veien - og at all informasjon skal kunne leses og hentes fram uten å måtte slippe rattet. Audi kaller det Virtuell Cockpit.

Det høres fancy ut - men det er først etter å ha brukt det at du skjønner akkurat hvor imponerende denne løsningen er.

For det første er skjermoppløsningen imponerende god. Det gjør at alt fra trafikk til Google-maps vises i sylskarpe bilder. Særlig sistnevnte er rene fryden for øyet - men svært god gjengivelse og høyt detaljnivå.

De tradisjonelle instrumentene, turteller og speedometer, er der fortsatt. Bare at de er digitale. Sjåføren bestemmer selv hvor store disse skal være - det er nemlig to hovedmoduser: En der skjermen domineres av de tradisjonelle instrumentene - og en der du lar infotainementsystemet dominere.

Har du toppmodellen, TTS, kan du også få en tredje visning - der turtelleren flyttes midt på skjermen.

Så mye Audi TT får du til under 100.000 kroner

Styrer alt fra rattet

På rattet har du nå nok knapper til å kunne klare deg mer eller mindre helt uten menyhjulet og de tradisjonelle knappene rundt dette.

Og selv om det kanskje høres litt hektisk ut med så mye kontroll på rattet - oppleves systemet oversiktlig. Fordi det er lett å bli kjent med, får du det raskt i fingrene. Vi merket raskt at det ble mindre og mindre bruk av menyhjulet mellom forsetene.

I bunnen ligger en kraftig Tegra-prosessor som tar seg av hele systemet.

Audi har også fått på plass et ny stemmestyring - som skal gjøre det mye lettere å bruke talestyring. Blant annet er det langt flere veier til målet. For eksempel vil du kunne si: Kjør meg til Oslo", "Jeg vil til Oslo", "Finn Oslo" osv, altså bruke normale setningen for å systemet til å skjønne hva du mener. 

Dette er noe mange som har brukt stemmestyring der du hele tiden må bruke utvalgte nøkkelord, nok har savnet.

Les også: Touch eller pek - hva er best?

Føreren er førsteprioritet

Men hva så med den som sitter i passasjersetet, tenker du kanskje. Her er det ganske enkelt bare å innse at det er føreren som får prioritet nummer en. Det går fint an for den som sitter i passasjersetet å følge med også - men litt vanskeligere enn tidligere er det likevel.

Det blir nok helst litt irriterende når passasjeren skal bytte- eller finne en radiokanal/musikk. Da må en kanskje lene seg over littegrann.

Men alt i alt oppleves systemet, og da særlig fra førersetet, helt ypperlig. Særlig i en kompakt sportsbil blir dette helt riktig.

Nå som det er på plass, tar vi oss selv i å lure på hvorfor ingen har gjort det tidligere...

En hyggelig bi-effekt for Audi sin del, er at denne løsningen også har en økonomisk oppside. Kostnadene blir lavere med en skjerm mindre å forholde seg til.

Dessuten frigjør det plass på dashbordet.

Foreløpig er Audi TT første modell ut med dette. Men neste generasjon av stor-SUVen Q7 vil også få Virtuell Cockpit. I Q7 blir det imidlertid en egen infotainmentskjerm på dashbrodet i tillegg.

Les også: Fire av fem bilradioer blir helt ubrukelige