Nå står SUV-nyhetene i kø

Debutanter på rekke og rad på bilutstillingen i Paris.

Den pågående bilutstillingen i Paris viser igjen av SUV er noe av det hotteste i bilverdenen - mange nye modeller er på vei.
Den pågående bilutstillingen i Paris viser igjen av SUV er noe av det hotteste i bilverdenen - mange nye modeller er på vei.

Bilutstillingen i Paris er i full gang - med en rekke spennende bilnyheter. Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er på plass og kan fortelle at en av de store trendene innenfor bilbansjen fortsetter for fullt.

Det handler som en biltype som er spesielt populær i Norge, nemlig SUV-ene. De aller fleste bilprodusentene har flere modeller innenfor dette segmentet - og mange flere er på gang!

Noe for enhver smak

– Ja, dette er helt klart gode nyheter for norske SUV-elskere. Det handler både om helt nye modeller, modeller som kommer i ny generasjon - og merker som endelig melder seg på i SUV-kampen. Det er store, små - dyre og billige. Altså noe for enhver smak, forteller Vegard, som har trålet utstillingen siden dørene åpnet. 

Her er noen av modellene han har merket seg så langt:

Dette er luksus-SUV til folkepris

Land Rover Discovery Sport

Land Rover har hatt stor suksess med sin Range Rover Sport. Hva er vel da mer naturlig enn gi den en lillebror. Nå er det en annen billegende som står for tur. Nemlig Discovery Sport.

Bilen har elementer både fra Range Rover og lillebror Evoque - og ser riktig så barsk ut.

Men når Land Rover lager biler er det ikke bare designet som er barskt. Bilene har terrengegenskaper som få - om noen - kan vise maken til. Discovery Sport er ikke noe unntak i så måte.

Discovery Sport bygger på en sterkt modifisert versjon av plattformen som brukes på Freelander og Evoque.

Det vil også si at både motor og drivlinje er kjent fra før. Til å begynne med finnes bare én motor. Nemlig 2,2-liters dieselen med 187 hk, sammen med enten 6-trinns manuell eller 9-trinns automatkasse.

Slik viste de den - les mer om Discovery Sport her:

Fiat 500X

Fiat følger Mini i retro-trenden og bygger ut en allerede bred modellpalett ytterligere.

500X blir navnet på siste modell ut. Å kalle den en SUV er kanskje å strekke begrepet langt, men en skikkelig crossover er det i alle fall, selv om den er av det kompakte slaget.

Bilen vil være i salg fra midten av 2015, og skal finnes både som forhjulstrekker og firehjulstrekker, og med flere motorer som går på både bensin og diesel.

Bilen har samme retro-inspirerte styling som resten av 500-familIen til Fiat, men er langt større og bygger på en annen plattform enn den "lille søte" de fleste av oss kjenner...

500X - kjenner du igjen denne fronten?

Honda HR-V

Dette er den nye mini-SUV-en til Honda - og lillebroren til suksessen CR-V.

Bilen bygger på samme plattform som den kommende Honda Jazz og går inn i en tøff klasse med sterke konkurrenter som Nissan Juke, Subaru XV, Opel Mokka og Mini Countryman.

Det vil med andre ord si at bilen ikke er veldig stor, men på velkjent Honda-vis skal den ha en unik løsning som nærmest tryller bort baksetene når de ikke er i bruk, og gir klasseledende plass.

I utgangspunktet kommer denne med forhjulstrekk. Nye, gjerrige motorer skal etter det vi erfarer også være å finne mellom forskjermene.

Om du drar kjensel på navnet så stemmer det. Honda var litt forut for sin tid og faset ut sin forrige HR-V i 2005 - før trenden med kompakt-SUV-ene for alvor tok av.

Les også: HR-V burde kommet for flere år siden

Kia Sorento

Blant alle de kompakte SUV-ene finnes det i alle fall én diger. Nemlig Kia Sorento i 2015-tapping.

Kia har virkelig hatt vind i de norske seilene de siste årene og er ett av bilmerkene som har økt markedsandelene jevt og trutt. Mye takket være den unike 7-års garantien, men også det at bilene har hatt et løft både teknisk og designmessig.

Det gjelder også for nye Sorento. Drivlinjen her utgjøres av en trio av firesylindrede motorer, nemlig en 2,4-liters bensinmotor med 185 hestekrefter, en 2,0- liter diesel med 182 hk og 2,2-liters diesel med 197 hk.

De er alle tilgjengelig enten med en sekstrinns automatisk- eller en sekstrinns manuell girkasse.

Både fem- og syvseters varianter vil bli tilgjengelige.

Ny Sorento: Denne kan bli brysom for konkurrentene

Ford Edge

Ford Edge har i lengre tid vært i salg i USA. Nå kommer en ny utgave - og den kommer også til Europa og Norge.

Edge bygger på samme plattform som nye Ford Mondeo. Fords strategi her er å selge samme bilmodell over hele verden og dermed spare betydelige utviklingskostnader.

Bilen vil være større enn Ford Kuga, og vil konkurrere mot biler som Audi Q5, Volvo XC60, Subaru Forester og Toyota RAV4. Den får en tøff jobb, med andre ord. Men med Edge og nye Mondeo på plass så bør Ford kunne klare å karre til seg større markedsandeler.

Ford lover også at nye Edge skal være svært velutstyrt, blant annet når det gjelder sikkerhetsutstyr.

Nå skal Ford utfordre status-SUVene

Toyota C-HR

Med  RAV4 som har vokst og vokst for hver nye utgave, og nå faktisk har blitt en fullverdig familiebil, så leker Toyota tydeligvis med tanken på å lansere en mindre SUV eller crossover igjen.

Kanskje som en erstatning for lillebror Urban Cruiser, som ikke helt har blitt den suksessen man trodde.

Bilen er foreløpig bare en konseptbil, men gir helt klart en forsmak på hva vi kan vente oss fra denne kanten om ikke altfor lang tid.

Kjenner vi Toyota rett, vil nok ikke produksjonsutgaven være like utagerende som denne. Bilen er ment å konkurrere mot biler som Nissan Qashqai og Juke, Suzuki S-Cross, Opel Mokka og Subaru XV.

SUV med minst feil og problemer - her er de 10 beste