Elbilene inntar bygda også

Det er ikke bare i byene elbilen har fått fotfeste.

Ser seg ikke tilbake: Kent Espen Sandsbråten (t.v.) og Frode Borge har ikke oppdaget noen ulemper ved å ha elbil på bygda. Ok, de mangler tilhengerfeste, men de har andre biler å dra lass med. Foto: Boel Kristin Støvern, Bygdeposten
Ser seg ikke tilbake: Kent Espen Sandsbråten (t.v.) og Frode Borge har ikke oppdaget noen ulemper ved å ha elbil på bygda. Ok, de mangler tilhengerfeste, men de har andre biler å dra lass med. Foto: Boel Kristin Støvern, Bygdeposten

Fortsatt er det mange som setter likhetstegn mellom elbiler og bykjøring, men Kent Espen Sandsbråten og Frode Borge cruiser lykkelige rundt i grisgrendte strøk med sine Teslaer.

– Jeg kan kjøre fra Bergen og hjem til Sigdal uten å lade, sier Sandsbråten til Bygdeposten.

Han har kjørt strekningen, og selv om han «jukset» og ladet litt på Gol for sikkerhets skyld, hadde han rukket helt hjem uten å lade.

Strømbeholdningen har han hele tiden full oversikt over på mobilen.

– Jeg har ikke hatt rekkeviddeangst med denne bilen.

Styrkeprøve

Frode Borge har satt sin bil på en enda tøffere prøve. Han kjørte fra hjemstedet i brattbakkene i Eggedal til Northampton i England.

– Det er 2 140 kilometer én vei. Jeg kjørte om Calais og ladet kun på Teslas superladerstasjoner underveis.

Eneste gangen han ble litt svett under snippen, var da han tilbakela 434 kilometer uten å lade mellom Nederland og London. Men også det gikk bra.

Snart venter tur til Praha på de to Tesla-kompisene.

– Det blir en ny styrkeprøve. Og seinere skal vi kjøre elbil til Split i Kroatia, sier Borge.

Motivasjonen for å anskaffe elbil var verken kollektivfelt, gratis parkering eller gratis bompasseringer.

– Men jeg synes det er spennende med ny teknologi, og jeg tror det er denne retningen bilholdet vil gå i framtida.

Ett ladepunkt i Sigdal

Det er bare ett sted i Sigdal der de kan hente krefter til elbilen. Dette ladepunktet ligger midt i Prestfoss, ved Aslebua, vis-à-vis kommunehuset.

Sandbråten har aldri behov for å lade her. Det sørger han for å gjøre hjemme.

– Jeg plugger meg inn når jeg er på politiske møter på kommunehuset, sier Borge.

De to har ikke sett seg tilbake etter at de fikk elbilene sine, og roser kjørekomfort og egenskaper opp i skyene. Før de kjøpte, testet de bilene også på snø og is, og de gruer seg ikke til vinteren.

– Bilen tar seg godt fram, og den blir varm på et øyeblikk, sier Kent Espen.

Lader gratis

Selv om Tesla koster i underkant av 700 000 kroner, mener de regnestykket blir ganske hyggelig over tid når man tar med i betraktning at de ikke har drivstoffutgifter.

– Vi kan lade gratis på alle Teslas ladestasjoner, og hjemme merker vi knapt forskjell på strømregningen etter at vi fikk bilen, forsikrer Borge.

Les flere bilsaker i Bygdepostens motormagasin her

Les også: Norges mest grundige test av Tesla Model S