Denne skal det bare være to igjen av i verden

Kanskje ikke helt det du tror?

Fiat 500? Nei, dette er noe annet og mer sjeldent enn som så. Foto: Newspress.
Fiat 500? Nei, dette er noe annet og mer sjeldent enn som så. Foto: Newspress.

De aller fleste vil nok tenke "Fiat 500" når de ser bildene av denne bilen.

Men det er det faktisk ikke. Her snakker vi nemlig om en Steyr Puch 500, produsert i Østerrike tilbake i 1960.

Og dette er sjeldne saker. Visstnok er det bare to høyrerattede utgaver av denne modellen igjen i hele verden - en av dem går nå på auksjon.

Kompaniskap med Fiat

Men la oss første spole litt tilbake. Etter krigen var østerriske Steyr-Daimler-Puch klare for å begynne å produsere personbiler, men manglet de nødvendige ressursene til å utvikle disse selv.

Derfor gikk de i kompaniskap med Fiat, og fikk blant annet lov til å produsere sin egen versjon av storselgeren 500.

Fiat 500: Se hva han bruker bilklassikeren til

Fikk ikke selge

Steyr-Daimler-Puch sto for ganske mye selv, blant annet var motoren deres egen. Bilen ble produsert i hele 18 år, fra 1957 til 1975.

De aller fleste eksemplarene havnet på hjemmemarkedet, blant annet fordi avtalen med Fiat satte begrensninger for hvor de fikk lov til å selge bilen. Men Steyr-Daimler-Puch produserte blant annet 33 eksemplarer med rattet på høyre side, beregnet for det britiske markedet.

En Fiat er Norges billigste firehjulstrekker - les mer om den her:

Kan bli dyrere

Av disse 33 skal det altså bare være to igjen. En av dem står på Steyr Puchs museum i Østerrike, den andre går nå straks på auksjon hos Silverstone Auctions i England.

Prisen på 1960-modellen blir estimert til et sted mellom 150.000 og 180.000 kroner, men kan naturligvis også bli dyrere hvis den rette kjøperen melder seg. 

Lagret i 28 år

Bilen kommer også med godt dokumentert historikk. Da den kom til England, var den først demobil hos forhandleren Ryders of Liverpool, de originale leveringspapirene fra fabrikken følger med bilen. 

Deretter havnet den i Irland, hvor den skal ha stått lagret i 28 år før dagens eier kjøpte den i 2013. Deretter skal den ha gjennomgått en omfattende restaureringsjobb, blant annet med nytt interiør. 

Bilen går under hammeren 20. september, det er ventet at både Steyr- og Fiat-entusiaster kommer til å kjenne sin besøkelsestid.

Dansk millionær-baker solgte sin bilsamling på auksjon

Harald sikret seg svært sjelden Saab-modeller