Etter fire år får du den til 1/3 av nypris

Råsprek direktørbil på høstsalg

Slik kan en Audi A8 ser ut innvendig. Komfort, luksus - og en dose sportslighet i tillegg. Ingen av A8-ene er noen sinker i trafikken - men med V8 diesel på 350 hk blir det ekstra vei i vellinga ...
Slik kan en Audi A8 ser ut innvendig. Komfort, luksus - og en dose sportslighet i tillegg. Ingen av A8-ene er noen sinker i trafikken - men med V8 diesel på 350 hk blir det ekstra vei i vellinga ...

A8 er flaggskipet til Audi - luksusflaket som viser hva de kan trylle fram av spennende utstyr, rå motorer og ekstreme kjøreegenskaper. Den har uten tvil størst fokus på komfort - men luftfjæringen og et avansert understell gjør den kapabel til å bite fra seg i svingene også.

Og når du har en kraftkilde av det ekstreme slaget gjemt under panseret - slik bilen vi har funnet på bruktmarkedet har - så kan det komme godt med.

2010-modellen på finn.no heter 4,2 TDI - og det betyr at den er utstyrt med V8-er dieselen på svimlende 350 hk. Den har dessuten en liste over utstyr lang som et vondt år. Ny var prisen rundt 1,7 millioner kroner med denne utstyrspakken - nå får du den for rundt en tredjedel av den prisen.

Les også: Se her - denne Audi-coupeen kom aldri i produksjon

Brennkjapp

Det er jo ingen sportsbil - men ytelsene kan saktens minne om det. 0-100 km/t går unna på brennkjappe 5,5 sekunder. 

Og det utrolige er at en bil på over 5 meter, med 4x4 og automatgir samtidig kan oppnå et oppgitt blandet forbruk på 0,76 l/mil. Det er med andre ord det beste av to verdener her også - både ekstreme ytelser og et fornuftig forbruk.

Her er vår bruktbilguide på denne generasjonen Audi A8

Gått "langt"

Malurten i begeret er nok for mange at kilometerstanden er 153.000 kilometer. Det skjer noe når en bil bikker 150' på telleren. Da er den offisielt gått "langt". Nesten uansett alder - sånn er det bare.

Det vil nok skremme en del kjøpere. Og joda, det er riktig at det drar seg på en del kostnader etterhvert som bilen rekker å rulle noen kilometer. Ikke minst på direktørbiler.

Men denne bilen er bygget for å kjøre langt - og bør tåle mange turer til før den begynner å bli slitt. I alle fall om den er skikkelig fulgt opp. Og det påstås det at den er.

Men sjekk luftfjæringen nøye, og at oljen er skiftet på automatgiret når den skal.

Klikk her for å se hele annonsen

Sjelden farge

På bildene ser bilen nesten svart ut. Men i realiteten har den den sjeldne Oorlau grå metallic-lakken - som er en blanding av mørk brun og grå.

Innvendig er det mørke brune komfortseter og mørkt treverk som gjelder. Ganske elegant, faktisk.

Og vel på plass inni bilen er det bare å nyte komforten, enten du sitter foran eller bak, med massasje, varme og lufting i setene foran, DVD-spiller, TV, doble glass som isolerer lyden, BOSE-stereoanlegg, adaptiv radarbasert cruise control, automatisk dørlukking (soft close) og stemningsfull interiørbelysning.

Det er ganske enkelt et av de bedre stedene i bilverden du kan oppholde deg på langtur.

Les også: Denne Audien har tapt seg to millioner!

Ikke akkurat billig...

Du kan få med 22" felger for 20.000 kroner ekstra, men vi ville nok spart de pengene og heller brukt 10.000 kroner på vinterdekk, som også kan følge med.

Uten de enorme "bling"-felgene får du i enda større grad en bil som ser helt ut som en "vanlig" A8 - men som i realiteten er et råskinn.

Prisen på 570.000 kroner er ikke gitt bort - men alt er som kjent relativt. Og det er ikke mer enn en ny, godt utstyrt VW Passat med 170 hk. Og det er virkelig to heeeeelt forskjellige biler... 

Les også: Audi girer opp og øker luksusen enda mer