Du skjønner kanskje hvorfor denne ble kalt «frosken»?

Stor og komfortabel - nå begynner den å bli sjelden.

Designet ble møtt med en blanding av vantro og latter  - og har nok absolutt sitt å si for at denne Ford Scorpio-utgaven solgte dårlig. Faksimile fra www.autodb.no.
Designet ble møtt med en blanding av vantro og latter  - og har nok absolutt sitt å si for at denne Ford Scorpio-utgaven solgte dårlig. Faksimile fra www.autodb.no.

På midten og slutten av 1980-tallet var Ford Scorpio en ganske staselig familiebil. Sammenlignet med de aller fleste konkurrentene, var designet sporty og moderne. Dessuten var Scorpio både rommelig og komfortabel. 

Ford fylte også på med en rekke modeller. Du kunne få rimelig Scorpio med trøtt motor og omtrent null utstyr - og du kunne få svært velutstyrte eksemplarer med V6-motor og gode prestasjoner. Med andre ord mye å velge mellom.

Begynner å bli sjelden

I 1994 fikk den en facelift (som Ford selv temmelig misvisende kalte helt ny modell) og det er nettopp en slik bil som har dukket opp på bruktmarkedet.

Denne Scorpio-utgaven ser vi ikke hver dag. Den begynner rett og slett å bli ganske sjelden - samtidig som prisene virkelig er på billigbil-nivå.

Scorpio: Snart er den veteranbil

EU-godkjent 

Arnt fra Singsås selger en 1996-modell på autodb.no - den har ikke gått mer enn 145.000 kilometer. Tross den lave kilometerstanden, er ikke prisantydningen høyere enn 16.000 kroner. 

Da skjønner vi også at vi ikke har med et strøkent eksemplar å gjøre. "Med noen feil", skriver Arnt i annonsen sin. En relativt fersk EU-kontroll er helt klart en stor fordel på biler som dette.

Scorpio Cosworth: Ikke helt alminnelig familiebil, nei ...

God på langkjøring 

Under panseret finner vi en velkjent 147-hesters bensinmotor. Den gjør ikke akkurat Scorpioen til noen rakett, men til komfortabel cruising bør det duge greit.

Det var da også komforten som var den store styrken til denne bilen. Store, mye seter, god støydemping og komfortabelt understell, gjorde den til en veldig god langkjøringsbil.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Trakk på årene

Det at den nå er en sjelden fugl på bruktmarkedet, henger også sammen med at dette var en modell som solgte direkte dårlig som nybil.

Scorpio debuterte allerede i 1985. Det betydde at modellen virkelig trakk på årene da den kom i "ny" utgave i 1994. 

Akkurat det skal være hovedårsaken til at Ford ga den et mildt sagt spesielt utseende. Tanken var å endre så mye som mulig på designet - uten å måtte lage helt ny bil. Og at dette også skulle ta fokus fra det faktum at bilen under skallet var veldig gammel.

Denne Forden er laget for å skjemme deg bort

Ble ikke erstattet 

Resultatet ble møtt med en blanding av vantro og latter. Bilen fikk fort tilnavnet "frosken". Og ikke ukjente Jeremy Clarkson fastslo raskt at dette er bilen som en gang for alle avslutter diskusjonen om hva som er verdens styggeste bil.

Kvaliteten var heller ikke den beste, blant annet med mye elektrisk tull. Dermed har de fleste eksemplarene som rullet på norske veier, nå endt opp hos en eller annen bilopphøgger.

I 1997 var det slutt. Og det sier også ganske mye om denne modellen at den ikke ble erstattet. Dermed forsvant også Scorpio-navnet ut.

Klassiker?

Spesielt utseende og lavt salg: Det er to faktorer som gjør at en bil kan ha forutsetninger for å bli en klassiker.

Akkurat det har vi litt vondt for å tro vil skje med akkurat denne Forden. Men vil du ha en stor familiebil som skiller seg fra mengden, er det i alle fall vanskelig å finne noe særlig billigere enn denne modellen.

En ekte folkehelt - i 20 år

GT70: Denne kjenner ikke engang entusiastene til