I dag vil flere nordmenn prøve å kjøpe millionbil - på internett

1.927 eksemplarer av XC90 First Edition legges ut.

Volvo har et godt grep om norske SUV-kunder - og mange sikler allerede på den nye XC90. De aller mest ivrige vil i dag logge seg på internett og forsøke å få tak i en såkalt First Edition-modell. Den koster en million kroner - og kan ikke kjøpes via de tradisjonelle kanalene.
Volvo har et godt grep om norske SUV-kunder - og mange sikler allerede på den nye XC90. De aller mest ivrige vil i dag logge seg på internett og forsøke å få tak i en såkalt First Edition-modell. Den koster en million kroner - og kan ikke kjøpes via de tradisjonelle kanalene.

For en liten uke siden viste Volvo for første gang en av sine viktigste bilnyheter på mange år. 

Vi snakker andre generasjon XC90. En stor SUV som både skal være imagebygger - og sørge for penger i Volvo-kassen i årene framover. Her hjemme er målet å bli den klare bestselgeren i klassen.

Broom var til stede da den ble avduket i Stockholm. Salget starter ikke før helt mot slutten av året - men i dag er det mulig å bestille de aller første bilene.

Benny fikk prisene kvelden før - les mer her:

1927 eksemplarer

Kl. 16 i dag legger nemlig Volvo ut 1927 eksemplarer av XC90 i en såkalt First Edition. Eneste mulighet for å kjøpe bilen, er via internett. Dette er kun åpent for privatpersoner - og det blir anledning for kunder over hele verden til å bestille bil, når den spesielle netthandelen åpner.

Alt man skal behøve å gjøre er å legge igjen navn og kredittkortnummer, og betale et depositum på rundt 20.000 kroner.

Vanlig Volvo - men denne blir supersjelden

Flere kunder på plass

Antallet 1927 er forresten slett ikke tilfeldig, Dette er nemlig året da Volvo ble grunnlagt.

- Vi har merket stor oppmerksomhet rundt XC90 etter at bilen ble vist fram i Stockholm. Forhandlerne våre har også blitt kontaktet av flere kunder som kommer til dem og vil forsøke å kjøpe bil kl. 16. i dag. Det synes vi naturligvis er svært hyggelig og håper de har hellet med seg når bilene legges ut, sier Rune Gutteberg Hansen som er PR- og informasjonsdirektør i Volvo Car Norway AS.

- Vet du noe om disse kundene?

- Ja, flere av dem er XC90-kunder i dag, og vil veldig gjerne være tidlig ute med et spesielt eksemplar av den nye. Mens andre kommer fra andre merker - og liker det de har sett og lest om den nye modellen, sier Gutteberg Hansen.

Nummererte eksemplarer

Selve auksjonen er åpen for kunder fra hele verden. Volvo har bare lagt inn en liten begrensning på to markeder, nemlig det amerikanske og kinesiske.

Her er det maks 500 biler til hvert land, dette for å hindre at ikke disse to stikker av med alle bilene.

First Edition har unikt nummerte stigbrett og et karakteristisk merke på bakluken. Et sort onyxeksteriør og åtte-eikers, 21 tommers Inscription-felger kombineres innvendig med gyllenbrune nappa skinnseter, koksgrått dashbord og detaljer i valnøtt. De elektriske drevne forsetene er ventilerte. Setene på andre rad er oppvarmet og de to setene på tredje rad er elektrisk drevne

Svimlende prisforskjell: Sjekk hva svenskene betalte for XC90

Starter på 725.000,-

Vi snakker med andre ord om en svært velutstyrt modell. Så er da også prisen deretter. Her har man gått for et rundt tall - 1.000.000 kroner. Ja, én million! Da har den høyeste utstyrsnivå, dieselmotor på 225 hestekrefter, 4x4 og åttetrinns automatkasse.

Når nye XC90 kommer til Norge, er det med en startpris på 725.000 kroner. Da har den 190-hesters dieselmotor og åttetrinns automat. Firehjulstrekk er naturligvis på plass og Volvo lover at også rimeligste gave skal være velutstyrt. I praksis skal man få komplett bil med metallic lakk og vinterdekk til 750.000 kroner.

Til Norge i mars

Volvo har store ambisjoner for salget. Går det som de håper, blir XC90 klassens soleklare bestselger her hjemme, med rundt 1000 biler i året. Blant de argeste konkurrentene er biler som BMW X5. Mercedes M-klasse - og andre generasjon Audi Q7 som heller ikke er langt unna.

XC90 skal bygges i Gøteborg. Produksjonsstart er satt til uke 5 i 2015, de første bilene er ventet til Norge i mars neste år.

Avslørt før tiden: Volvos egen sperrefrist på nye XC90 sprakk

LES OGSÅ: Volvos gullgruve takker for seg - etter 12 år