I spalten "Bilen Min" oppfordrer vi Broom.no-leserne  til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

I 1976 smalt bomben - og en hel bilverden ble tatt med buksene nede. VW Golf GTI så dagens lys. Og la grunnlaget for et helt nytt bilsegment. Riktignok hadde vi sett spreke versjoner av standardbiler tidligere. Mini Cooper, Ford Cortina Lotus og Renault Gordini er alle eksempler på det.

Men dette var allikevel noe helt nytt. Tilgjengelig for hvermannsen og til forholdsvis greie priser. Den ble raskt en kjempesuksess både på gata og på motorsportsarenaer – hvor den forsynte seg grådig fra premiebordene.

GTI: Tre magiske bokstaver

Holder koken

Hos Volkswagen hadde man neppe våget å håpe at suksessen skulle bli så stor.

GTI ble raskt et begrep, og for veldig mange bilinteresserte: Nærmest definisjonen på morsom kjøreglede til en overkommelig pris.Flere tiår senere holder GTI-ene fortsatt koken, med modeller fra en rekke merker.

Men nå skal vi tilbake til opprinnelsen - og en helt spesiell utgave av arten:

Lærer og musiker

 

Vanligvis står det 16V på bakluka - ikke 16S. Men det har en forklaring. Foto: Privat.
Vanligvis står det 16V på bakluka - ikke 16S. Men det har en forklaring. Foto: Privat.

Eier: Jon Reidar Furulund
Alder: 39
Bosted: Harestua
Litt om meg selv: Er lærer av yrke, men også musiker. Spiller trommer i bandet High Red og driver også med reparasjoner og restaureringer av gamle elektriske piano av merkene Fender Rhodes og Wurlitzer. Samboer med tålmodige Renate og pappe til Kristian på to og et halvt som ikke er i tvil om hvilken bil vi skal kjøre på tur… Det blir alltid Oettinger’n.

VW tapte GTI-krigen - i retten

Kun solgt i Frankrike

 

Bilen: VW Golf GTi 16S Oettinger
Hvor lenge har du eid den? Siden sommeren 2007. Bilen ble kjøpt av en GTi-entusiast bosatt i Marseilles. Disse bilene ble kun solgt i Frankrike og da gjennom det franske VW forhandlernettet med VW-garanti, på begynnelsen av 80-tallet.

Det var en utfordring først å finne en til salgs og så finne en hvor selger faktisk ville selge til en utenfor Frankrike. Entusiastene ønsker helst at disse forblir i Frankrike. Har siden 2008 brukt tiden på å restaurere bilen.

Vanskelig å finne deler

 

Hva har du gjort med den? En totalrenovering av hele bilen. Maskinelt var den veldig bra men har gjort det aller meste for å få den til å bli så bra som mulig.

Liker best med bilen: At det er en unik VW Golf GTi, antagelig den eneste av sitt slag her i Norge - og motorlyden…

Liker minst med bilen: At det er vanskelig å oppdrive deler. Må ha en del tålmodighet akkurat på dette området.

Et temmelig unikt motorrom - i en unik bil.
Et temmelig unikt motorrom - i en unik bil.

Ikke alltid lett med nybil heller: - Let hos høgger'n!

Aldri ferdig

 

Beste opplevelse med bilen: Første turen etter at alt var skrudd sammen igjen… Helt ubeskrivelig følelse!
Framtidsplaner for bilen: Fortsette å forbedre det jeg ikke har rukket enda… Å bygge bil er som å ha et hus… Du blir aldri HELT ferdig…
Drømmebil: Må innrømme at hvis jeg hadde vunnet en god slump penger i Lotto så hadde jeg endt opp med en rød Audi Sport Quattro…

Store forandringer

 

Annet: For de som er interessert i hva som er forskjellen på denne GTi’en sammenlignet med en «vanlig» GTi så er dette altså en GTi med en 16 ventilers motor, levert av Oettinger. Motoren er basert på 110HK (EG) motoren til VW, men det eneste Oettinger har brukt av denne er blokka og K-Jetronic innsprøytmingssystemet.

Av detaljer som er forandret kan jeg nevne innsug, topp og todelt bunnpanne i aluminium med plass til 4,5 liter olje med skvalpekammer, crossflowmotor, forsterket girkasse med annen utveksling slik at den er god for over litt over 200 km/t, ekstra stab-stag under, bodykit levert av BBS og felger levert av ATS.

Dette er billig GTI-moro:

Enda en GTI

Man fikk bilen kun i hvitt eller svart. Instrumentene er merket «Oettinger» og speedometeret går til 240 mens turtelleren går til 8000 UTEN rødmerking. Dette fordi Oettinger var helt klare på at deres motorer klarte disse turtallene uten problemer… Jeg kan skrive under på at dette stemmer…

Jeg gir meg før bilen, for å si det slik ;-) 1250 biler ble laget, 1132 biler ble solgt og registrert i Frankrike. Denne bilen er nummer 1080. Hvorfor den heter GTi 16S og ikke GTi 16V er fordi S står for Soupapes som betyr ventiler på fransk. Har en 1984 VW Golf GTi 1.8 som også er helt original… Den kan dere se på et av bildene her, som ble tatt før jeg satte i gang med restaureringen av Oettingeren.
Broom-Benny har også hatt GTI - les mer om den her:

Denne GTI-eieren nøyer seg ikke med én GTI - han har to! Foto: Privat.
Denne GTI-eieren nøyer seg ikke med én GTI - han har to! Foto: Privat.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

 Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre eieren om? Bruk kommentarfeltet under!

Laster inn forumet...