Med dette utseendet er det ikke lett å bli suksess

Men kan være smart kjøp i bruktmarkedet.

Denne ser du ikke hver dag - og det har nok sine klare årsaker. Blant annet et utseende som ikke appellerer til så veldig mange.
Denne ser du ikke hver dag - og det har nok sine klare årsaker. Blant annet et utseende som ikke appellerer til så veldig mange.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Som Subaru-mann hadde jeg troen da de kom med storbilen Tribeca her i Norge. Dessverre tillot ikke bankkontoen noe mer enn å drømme, og så har jeg vel egentlig glemt bilen litt helt til jeg egentlig skulle sjekke litt etter brukt Outback på finn og oppdaget at det ligger en Tribeca der til under 350.000 kroner!

Når du tenker på at du får en stor SUV med sju seter, 3-liters motor med 245 hestekrefter, og dessuten 4x4 og utrolig mye utstyr, synes jeg det er utrolig mye bil for pengene! Jeg vet ikke hvor godt dere i Broom fulgte den da den kom, men har du noen teori på hvorfor Tribeca solgte så dårlig? Mvh Even.

Benny svarer:

 

Hei Even. Joda, klart vi fulgte med på hva som skjedde med Tribeca, eller B9 Tribeca som den offisielt heter. Da den kom, hadde importøren håp om å selge et femtitalls biler i året. Det er jo i seg selv ikke noe veldig stort antall, men det skulle likevel vise seg å være altfor optimistisk.

Bilen ble - for å si det brutalt ærlig - en skikkelig flopp. En liten håndfull eksemplarer ble registrert, mange av dem var demobiler som ble stående veldig lenge hos forhandlerne.

Men hvordan kunne det gå så ille når "oppskriften" på bilen egentlig var helt riktig? Vi nordmenn drømmer jo om store SUV-er med 4x4 og gjerne sju seter. Vel, problemene til Tribeca var nok flere, først og fremst en prislapp som skremte bort de aller fleste potensielle kunder.

Den kostet nemlig nærmere 800.000 kroner da den ble lansert i 2006. Med en sånn prislapp er det ikke enkelt å selge Subaru, da kjøpte nok kundene heller BMW X5, Volvo XC90 eller Mercedes ML. Eller de kjøpte noe annet japansk - og sparte mye penger.

Dette er de beste brukt-SUVene

Her kan du prute!

Et annet stort drawback var motoren. Joda, 3-liter med 245 hestekrefter høres jo bra ut det, men du skal huske at dette var en bensinmotor, i tillegg en ikke rent lite tørst bensinmotor. Og i denne klassen vil de aller fleste kundene heller ha diesel.

Til slutt skal vi heller ikke glemme en kanskje litt irrasjonell, men likevel viktig ting, nemlig designet. Jeg tror ikke jeg har møtt en eneste bilinteressert person som har syntes at Tribeca er en vakker bil. Tvert imot!

Dette utseendet er tydeligvis ikke lett å like. Subaru var på denne tiden inne i en litt merkelig fase med designene sine. Formålet var å skille seg ut fra mengden, men det er ikke alltid det er så smart. Med et slikt utseende er det ikke lett å bli en suksess - og dermed var det rett og slett for mange ting som talte mot å kjøpe Tribeca.

På bruktmarkedet derimot: Der kan dette være et veldig bra kjøp. Du må som sagt regne med at den koster deg litt i drivstoffutgifter i året, og verditapet vil nok også være solid framover. Men er du obs på dette og sørger for å gjøre et godt kjøp (her bør det være gode muligheter for pruting) - da kan brukt Tribeca absolutt være veldig mye bil for pengene.

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris