Gjetter du hvorfor denne koster over en million?

Det er nemlig det man forventer å få for den gamle Range Roveren

Så mye mer engelsk enn dette blir det ikke! Gammel Range
Rover og enda eldre slott. Foto: Silverstone Auctions
Så mye mer engelsk enn dette blir det ikke! Gammel Range Rover og enda eldre slott. Foto: Silverstone Auctions

Nei da, slottet i bakgrunnen følger ikke med, heller ikke har den hatt en kjendis-eier, eller er fullspekket med kostbart utstyr. Snarere tvert i mot.

Men bilen er allikevel veldig spesiell. Dette er nemlig Range Roveren med chassis-nummer #0001!

Altså den aller, aller første Range Roveren –  og slik sett bestefaren til dagens SUV-er.

Les om de forskjellige generasjonene Range Rover her

Startet en helt ny trend

Det kan vel alltids diskuteres om det er rett, men det er nå liksom Range Rover som har tatt æren for å stå bak det vi i dag kaller luksus SUV-er. Så man kan si at denne bilen startet en helt ny trend.

Akkurat dette eksemplaret  ble produsert senhøsten 1969 og registrert første gang 2. januar 1970 – et halvt år før den offisielle Range Rover lanseringen. Nå er denne unike bilen til salgs.

Samme pris som for en splitter ny

Det er The Salon Privé , i samarbeid med anerkjente Silverstone auksjoner, som skal selge  bilen i London  4. september. Prisen man forventer å oppnå er et sted mellom 100.000 og 140.000 pund.

Omregnet til norske kroner blir det mellom en og halvannen million kroner. Omtrent det samme som du må betale for en 44 år nyere utgave av samme bil. Altså en helt ny Range Rover. 

Bilens aller første eier var Michael Furlong, som var produsenten av to reklamefilmer for modellen under lansering av nettopp Range Rover.

Les vår test av helt ny Range Rover her

Ble borte ...

I 1975 ble bilen solgt, omlakkert i en gull-farge og fikk nytt registreringsnummer. Siden har den også hatt to andre eiere.

Dette gjorde at chassisnummer #0001 var forduftet i noen år – før den plutselig dukket opp igjen i 1990.

Bilen har siden gjennomgått en fullstendig restaurering som tok seks år. «Alt» skal være som nytt.

Det som også er litt uvanlig på gamle biler av denne typen er at den fortsatt har "matching numbers".

Alt originalt

Det vil si at den fortsatt her de originale komponentene som ramme, motor, girkasse og aksler, samt det originale aluminiums-panseret. Det kan tyde på at bilen har levd et noenlunde godt liv.

Selvfølgelig fikk den også tilbake sin opprinnelige olivengrønne farge, samt det originale registreringsnummeret YVB 151H.

Denne Range Roveren har egen vinkjeller: 

Klarte ikke produsere nok

Range Roveren ble umiddelbart en suksess da den ble lansert. Land Rover hadde problemer med å produsere nok biler de par første årene, og bruktprisen lå over nyprisen fra forhandler. Nyprisen i Storbritannia på den tiden var cirka £1.700, omtrent det dobbelte av en firedørs familiebil.

Range Rover avansert for sin tid, med skivebremser på alle fire hjul, skruefjærer, permanent firehjulstrekk, sperre på senterdifferensialen og V8-bensinmotor av aluminium på 135 hk med røtter fra Buick.

Konstruksjonen var tradisjonell, med bærende ramme og stive aksler. Mye av karosseriet var i aluminium.

Lite luksus i de første

I 1973 ble de opprinnelige setene av plast byttet ut med stoffkledde. Dashbordet og interiøret ellers var nesten uforandret fram til 1984, da nytt interiør ble lansert.

I 1973 kom vindusvisker på bakruta og servostyring. I 1981 kommer fem-dørs utgaven og først i 1982 kom den automat-girkasse.

Det var med andre ord ikke mye luksus i de tidlige utgavene. Dette var rett og slett en praktisk bruksbil som skulle være enkel å rengjøre ikke bare utenpå, men også inni.

Ting som skinninteriør, tykke tepper og massevis av edelt treverk og elektronisk utstyr fantes ikke på de tidligere utgavene.

Det er allikevel liten tvil om at det er et ekte engelsk bilikon som går under hammeren 4. september.

Nye Range Rover Sport - les mer om den her: