Eirik går grundig til verks når han skal pusse opp bilen

Klassikeren skal få et nytt liv.

Citroën 2CV er en bil som appellerer til de utroligste entusiastene. Det er denne bilen et klart bevis på. Foto: Privat
Citroën 2CV er en bil som appellerer til de utroligste entusiastene. Det er denne bilen et klart bevis på. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bilinteresse kan arte seg veldig forskjellig, men er nesten alltid basert på ønsket om en kjøreopplevelse helt utenom det vanlige. For de fleste betyr det å sitte som en konge i noe som vekker oppsikt - og gjerne litt misunnelse, og å blåse i vei i høy fart nesten uten å merke noe til elementene der ute.

Les også: Her er bruktbilene som byr deg opp til dans!

En litt annerledes klassiker

For noen betyr det imidlertid også å sitte i fluktstol-lignende komfort i noe som appellerer mest til morsinstinktet hos de som observerer bilen, mens fartsvinden piper inn gjennom sprekker og under kalesjeduken selv om det ikke går all verdens fort.

Svært mange av de sistnevnte er Citroën 2CV-entusiaster.

Før noen beskylder oss for å disse en klassiker: Omtalen er skrevet med stor beundring for denne bilen, som - med all respekt - aldri var hverken luksuriøs, veldig sikker eller noen fryktelig påkostet eller komfortabel bil. Og likevel klarte den altså å henge med i produksjon gjennom hele 42 år, som en levende legende gjennom en stor del av perioden.

Interessen favner bredt

Interessen er ikke mindre i dag, snart 25 år etter at den siste rullet av samlebåndet. Og bilens utrolige appell også til bilentusiaster som kanskje primært har en forkjærlighet for helt andre modeller, er tydelig:

Midt i det blomstrende 1980-tallet var en 2CV noe av det hippeste man kunne ha som nummer 2- eller 3-bil dersom man bodde på en gullkantet adresse i en av de store byene. Svært mange slike biler fra den gang fristet en ganske bortskjemt barndomstilværelse i oppvarmet garasje ved siden av kanskje en Mercedes SEC med gull-emblemer og AMG-spoilere, eller en Jaguar av noe slag.

Les også: Krasjet i ørkenen - og bygde om 2CVen til motorsykkel!

Og om det nå begynner å røyne på for dem, slik det har røynet på for gamle 2CVer helt siden de første begynte å bli slitt allerede på slutten av 1950-tallet, så står det i dag entusiaster klare for å sikre seg et restaureringsobjekt.

Takknemlige å restaurere

Grunnen er selvsagt at de er enkle å restaurere. Få deler, lite som kan gå i stykker, og dermed et ganske forutsigbart prosjekt. Og når det hele blir klart, gir det en bilopplevelse som, om det er ganske blottet for luksus, byr på desto mer lukt og smak.

Vi antar at det er nettopp variasjonen som gjør at eieren av bilen på bildene bruker tid og litt penger på å sette denne «jernsenga» i stand igjen. For med en mailadresse som mer enn antyder at mer velkjørende biler med blå og hvit propell-logo står hans hjerte nærmest, og med en alder som gjør ham langt yngre enn selv den yngste 2CVen på jordens overflate, er han ikke det typiske eksempelet på en 2CV-eier.

Men på den annen side er han nettopp et slikt eksempel som gjør oss sikre på at 2CV fremdeles i mange år er en klassiker som vil ha et ekstremt bredt publikum. Og ikke fordi bilen i seg selv er bedre enn alle andre, men nettopp fordi den er så forskjellig fra alt annet.

Les også: Lyst på en 2CV selv? Her er Brooms kjøpeguide med alt du må vite:

Eier: Eirik Tande, (17)

Bosted: Rossfjord.

Bilen: Citroen 2CV4.

Skal bli 110 prosent strøken

Hvor lenge har du eid den? Siden 13. oktober 2013.

Hva har du gjort med den? Jeg har begynt å plukke ned bilen og fjerne rust.

Liker best med bilen: Utseendet.

Liker minst med bilen: Rusta. Det er ihvertfall det som irriterer meg mest med den.

Framtidsplaner for bilen: Få den 110 prosent strøken.

Drømmebil: BMW 2002 tii.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Sjekk denne - 2CV kan komme til å gjøre comeback!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Eirik om? Bruk kommentarfeltet under!