Helt uklart når Saab-fabrikken kan komme i gang igjen

Stått siden midten av mai - gjelden øker stadig.

Det er fortsatt stille på Saab-fabrikken. de ansatte i produksjonen har fått lang sommerferie - mens ledelsen sitter i forhandlinger med håp om å finne en ny løsning for NEVS. Foto: Scanpix.
Det er fortsatt stille på Saab-fabrikken. de ansatte i produksjonen har fått lang sommerferie - mens ledelsen sitter i forhandlinger med håp om å finne en ny løsning for NEVS. Foto: Scanpix.

Helt siden midten av mai har det vært stille i Saab-fabrikken i svenske Trollhättan. 

Da stanset produksjonen - fordi man ikke hadde penger til å betale underleverandørene.

Den nye Saab-eieren NEVS (National Electric Vehicle Sweden) skyldte på at samarbeidspartnere ikke hadde oppfylt lovnader om finansiering.

Dermed ble den økonomiske situasjonen svært vanskelig for selskapet.

Nå gjør Saab comeback etter konkursen

Møtt med skepsis

Den gang karakteriserte NEVS det hele som en "midlertidig og kontrollert stans i produksjonen". Den skulle vare i fire uker - så skulle fabrikken komme i gang igjen.

Dette ble møtt med skepsis hjemme i Sverige, og det ble snart klart at NEVS ikke klarte å holde sin egen frist.

Den ble i stedet forlenget til over sommerferien - og det ble snakket om at produksjonen skulle komme i gang i midten av august.

Helt uklart hvem som skal selge ny elbil

Skyte inn kapital

Nå er det klart at det heller ikke blir noe av. NEVS skal være i forhandlinger med to asiatiske selskaper som kan være interessert i å ta over hele eller deler av virksomheten - og skyte inn nødvendig kapital til å kunne starte produksjonen og finansiere videre drift.

De to skal være indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng. Disse forhandlingene skal ha pågått en tid, og ifølge svenske media hadde NEVS et håp om å komme i mål med dette i juni. 

Gjelden øker

Men slik gikk det ikke, og i den situasjonen NEVS nå er i, er det klart at eventuelle samarbeidspartnere har svært gode kort på hånden. 

NEVS har klart å betale ut lønninger både i juni og juli. Men hos den svenske Kronofogden begynner det nå å hope seg opp med ubetalte krav. Summen av disse skal ha doblet seg siden juni - og nå være oppe i 46 millioner svenske kroner.

De gikk sammen - og reddet Saab-museet

Kvite seg med Saab

For Saab er dette en lite hyggelig gjentagelse av alt som skjedde de siste årene av selskapets ferd mot konkurs.

Da finanskrisen slo inn over bilbransjen, besluttet Saabs daværende amerikanske eier General Motors (GM) at de skulle kvitte seg med Saab.

Eieren av den nederlandske bil-myggen Spyker, Victor Muller, tok da over selskapet. Han ble møtt med mye skepsis, noe som skulle vise seg å være velbegrunnet. Etter et intenst løp med mange krumspring og uventede vendinger, gikk Saab til slutt konkurs.

Saab-søksmål ble blankt avvist

Bare midlertidig?

Så kom altså NEVS inn. De har offensive mål og skal bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til NEVS går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3.

Det blir ansett som svært ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler.

Nå er det altså stopp igjen i Trollhättan. Det store spørsmålet er om det bare er midlertidig - eller om Saab-comebacket kan være over nesten før det begynte.

Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå: