Så billig kan du få tøff og sjelden stasjonsvogn
Denne var ikke lenge på markedet før merket gikk konkurs.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.
I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny, bergenser med litt mer enn middels sans for de mer særere bilene på markedet her. Jeg synes det er altfor mange som velger de samme kjedelige bilene, og vil mye heller kunne skille meg litt ut i bilvalget. Det som er bra er at det ikke trenger å koste mye å ha noe annerledes. Nei: Det blir ekstra mye bil for pengene når man våger å tenke litt annerledes!
Nå har jeg en stund tenkt på å kjøpe en Rover 75 stasjonsvogn som bil nr. to, mest til småkjøring. Begynte også å se etter MG-versjonen av den, MG ZT-T. Jeg synes den ser mye tøffere ut, samtidig det er sjelden. Den billigste som ligger til salgs nå koster ikke mer enn 49.000 kroner. Det er også en som koster 139.000, de er samme årsmodell, men den billigste har gått nesten dobbelt så langt som den eldste. Hva mener du om prissettingen her? Og tror du det er grei skuring å få tak i deler hvis det skulle bli nødvendig? Hilsen fra Anders.
Benny svarer:
Hei Anders! Moro med noen som tenker annerledes rundt bilvalget, helt enig med deg at det er noe som ofte gir deg mye mer bil for pengene enn om du bare følger "flokken" og ser etter det alle andre skal ha.
Med MG ZT-T har du virkelig valgt deg en bil som skiller seg fra mengden. Det kan ikke ha blitt solgt mange titalls av disse i Norge den korte tiden de var på markedet her, og den er absolutt ikke noe dagligdags syn i trafikken.
ZT-T er som du skriver MG-versjonen av Rover 75, også det en lekker bil i mine øyne. I MG-utgave ble utseendet betydelig tøffere, både utvendig og innvendig. Det var egentlig ikke de store grepene, men nok til at den skiller seg betydelig fra opphavet. Rover 75 er nok mer enn bil for de med sixpence - i ZT-T kan du kjøre med capsen bak-fram.
Dette var også et av de siste krampetrekkene fra Rover-konsernet, før de gikk konkurs.
Nettopp konkursen gjør naturligvis at bilene er rimeligere enn de ellers ville vært.
Å prissette ZT-T i bruktmarkedet er sannelig ikke enkelt. Spørsmålet er om det er nok entusiaster der ute, som vil ha nettopp denne bilen. Hvis ikke, kan den kun selges på én ting - og det er pris.
Lillebror ZR: Morsom bil - men er den et smart kjøp?
Kjøpe fra entusiast
I forhold til de to eksemplarene du nevner, vil jeg nok mener at den rimeligste er den som rent umiddelbart virker mest riktig priset.
Begge er altså ti år gamle. Da er det aller viktigste hvordan bilen har blitt behandlet underveis. Det beste her er å kjøpe fra en entusiast, en som har valgt bilen med hjertet og har fulgt den skikkelig opp underveis. Mange eiere og kanskje manglende historikk på en bil som dette - da er det all grunn til å være skeptisk.
Den største svakheten her, er 1,8-liters motoren. Den motoren har gitt mange eiere både bekymringer og store verkstedregninger. Det kan også fort være endel annet småplukk, blant annet elektronikkfeil. Det er derfor viktig å sjekke bilen nøye, også at alt virker som det skal.
Deler kan nok begynne å bli litt kronglete på disse bilene. Men det er jo ikke fryktelig langt til England, der både entusiastmiljø og forhandlere følger opp. Det kan jo også være en ide å ta eventuelle servicer og reparasjoner der.
Det er som sagt ikke mange eksemplarer av denne bilen på norske veier, og jeg håper flest mulig av dem blir bevart og fulgt opp skikkelig - slik at de ikke bare ender opp som en neglisjert billigbil hos noen som overhodet ikke er interessert i bil. For da er det fort over og ut.
Lykke til med valget!
LES OGSÅ: MG sliter med comeback-forsøket
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen
LES MER: Her er drømmebilen for storfamilien