Denne raketten ga Jens blod på tann

Nå skal den kule Fiestaen selges - en ny og råere er allerede kjøpt inn...

Knall blå farge, rå fartsstriper og noen forsiktige modifiseringer har gjort denne Fiestaen til noe helt for seg selv. Og den har gitt mersmak. Foto: Privat
Knall blå farge, rå fartsstriper og noen forsiktige modifiseringer har gjort denne Fiestaen til noe helt for seg selv. Og den har gitt mersmak. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Vi biljournalister akker oss ofte over at det er så mange sorte og grå biler i trafikken, og så få som faktisk ser ut til å være morsomme - selv om det helt sikkert er mange grå og anonyme som også er nettopp det. Heldigvis finnes det unntak.

Les også: Denne bilen var så sinna at selv gulvteppene var røde

En av bilprodusentene som i så måte har klinket til litt de siste årene er Ford. De har gjenopplivet begrepet "fartsstriper" fra 1960- og 1970-tallet, og inkludert digre, doble striper over baklokk, tak og panser i en del av sine sportspakker.

Rampete - akkurat slik vi liker det

Klassisk, rampete, og rett og slett på kanten til litt små-vulgært. Akkurat slik vi setter pris på det.

Et slikt utseende gjør det selvsagt helt umulig å slippe unna uten at bilen under stripene også leverer i henhold til det som fremtoningen lover. Her må det nødvendigvis være en viss grad av underholdningsfaktor å spore når man kommer bak spakene, og graden av popularitet viser vel også at Ford har truffet bra her.

Bilen på bildene er en typisk representant for disse hissigproppene, som det tilsynelatende har blitt en god del av i trafikken - i hvertfall sett i forhold til pris og "manglende fornuft-faktor".

Les også: Rå Ford? Her var første eier av den krevende typen

Solid moment og fine kjøreegenskaper

Eller kanskje er det bare at de legges ekstra godt merke til?

Denne knallblå er jo annerledes nok til å skille seg ut, men lekne Ford-selgere har faktisk også klart å overføre nok entusiasme til mange kunder, til at de også har valgt både knallgrønt, rødt og flere andre friske farger.

Med en 2-liters motor under panseret, som Ford i sin tid fikk justert opp til 150 hester etter å ha trikset litt med eksosanlegget, har bilen etter dagens standard uvanlig røslig sylindervolum, om enn antallet hester ikke virker helt spinnvilt. Men man får betalt for det store volumet gjennom et solid dreiemoment, som sammen med sportslige kjøreegenskaper ga denne bilen svært hederlig omtale da den kom på markedet for snart 10 år siden.

Les også: Her er de smarte triksene for å finne billig ungdomsbil

Mye vil ha mer?

Med en slik bil i garasjen kan man vel ikke kreve mer, kan man spørre. Her har vi imidlertid med en skikkelig entusiast, som har sett mange muligheter til ytterligere å forbedre produsentens oppsett ? både når det gjelder teknikk og design.

Og så er det kanskje den gamle regelen om at "mye vil ha mer" som gjør at bilen nå er til salgs, etter at han har avansert videre til en enda råere ST-utgave av Fiestaen.

Les også: Nå skal BMW bygge ny og sportslig SUV

Eier: Jens Østerud, (19)

Bosted: Kløfta.

Bilen: Ford Fiesta ST150.

Hvor lenge har du eid den? Jeg har hatt bilen i to år.

Hva har du gjort med den? Jeg har montert justerbart senkesett, nye felger, byttet eksosanlegg, byttet til slissede og borrede skiver, sotet ruter, byttet til åpent luftfilter, satt på frontleppe, montert diffuser på bakfangeren, montert xenon- og diverse LED-pærer.

Liker best med bilen: Kjøreegenskapene. Den sitter som klistret på veien. Jeg er også veldig fornøyd med utseendet.

Fremtidsplaner for bilen: Bilen er til salgs!

Annet: Har akkurat kjøpt meg en Ford Focus ST225 som har gått 30.000 kilometer og er MEGET strøken? :-)

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Denne Golfen blir det bare vi nordmenn som får lov å kjøpe

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jens om? Bruk kommentarfeltet under!