Denne uken har en rekke personer landet rundt mottatt meldinger på mobiltelefonen med oppfordring om å ringe til et utenlandsk nummer. Avsenderen skriver som regel at det haster, eller at meldingen kommer fra offentlige etater.

– Dette er svindel. Ikke ring tilbake, advarer Vidar Sandland, seniorrådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). 

Han forteller at de har fått inn rapporter om svindelmeldingene både fra sosiale medier, politiet og personer som har ringt direkte til NorSIS. 

– I tillegg mottar noen oppringninger fra utenlandske numre. Den som ringer, legger da på etter ett ring, og trigger dermed nysgjerrigheten til eieren av mobilen. Her gjelder også rådet om å ikke ringe tilbake, sier Sandland.

Har du mottatt en slik melding og ringt tilbake? Del din svindelhistorie i kommentarfeltet nederst i saken.

Telenor har også fått inn meldinger om svindelforsøkene. De har nå blokkert all utgående mobiltrafikk til nummer som begynner med +24 75, og advarer mot å ringe tilbake til disse fire numrene: 

+24 7501 056
+24 7510 291
+24 7510 292
+14 735 077 695

FORSØKT SVINDLET: Andreas Myge (60) tenkte først at meldingen kunne være fra en kollega, men lot seg ikke lure av SMS-svindlerne. FOTO: Privat
FORSØKT SVINDLET: Andreas Myge (60) tenkte først at meldingen kunne være fra en kollega, men lot seg ikke lure av SMS-svindlerne. FOTO: Privat

Oppdaget plusstegnet

En av de som har mottatt en slik svindel-SMS, er Andreas Myge (60) fra Haugesund.

Han trodde først meldingen var jobbrelatert.

– Som organisasjonstillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Rogaland blir jeg ofte oppringt fra østlandsnummer. Disse begynner av og til med 24, men før jeg trykte på ringeknappen, oppdaget jeg heldigvis at det stod et plusstegn foran nummeret. I tillegg stemte ikke antall siffer, så jeg måtte tenke meg om to ganger, forteller Myge.

60-åringen lot seg ikke lure. Han er takknemlig for at han er skeptisk anlagt.

– SMS-trenden kan nok fort få mange ofre. Det er veldig lett å trykke på nummeret i meldingen, og da er det gjort. 

Myge slettet meldingen og etter hvert ut en advarsel på Twitter. Han håper også andre tenker seg om to ganger når de mottar en slik svindel-SMS.

Kan bli dyrt

– Kunder som kommer i skade for å ringe et av svindelnumrene, må betale en takst som er høyere enn ved en normal samtale, sier Per Arild Meling, informasjonssjef i Telenor.

Telenor har utført testoppringninger til noen av numrene, men vet foreløpig ikke hvor dyr en slik samtale kan bli. 

– Heldigvis er det sjelden det dreier seg om veldig høye summer. I mange tilfeller merker ikke kundene det på fakturaen engang. Du merker fort om noe er galt dersom du faktisk ringer tilbake til numrene, og da legger nok de fleste raskt på. Likevel får svindlerne fort store summer hvis mange faller for fristelsen til å ringe.

Han oppfordrer mobilkundene til å melde ifra dersom det dukker opp flere mistenkelige nummer, og ber alle om å vise aktsomhet.

Stadig nye metoder

Seniorrådgiver Sandland i NorSIS sier han aldri før har opplevd denne type svindel-SMS.

– At svindlerne ringer og legger på, har jeg vært borti tidligere. Metodene endrer seg hele tiden, og dette er nok en sleip måte å lure penger fra folk, sier han.

Han forteller at svindlerne spiller på tre momenter:

– De spiller på tillit, frykt og fristelser. Tillit handler om at meldingen kommer fra noen du stoler på, for eksempel kjente organisasjoner som NAV eller Skatteetaten. Frykt handler om å skremme ofrene, for eksempel ved å si at datamaskinen eller mobilen er infisert. Og til slutt frister de av og til med store premier dersom man tar kontakt.

Tidligere ble de fleste svindelforsøkene skrevet på engelsk, men de siste årene har stadig flere forsøkt å angripe ofrene på deres eget språk. Sandland påpeker at dårlig norsk kan avsløre mange svindelforsøk.

– Mange svindlere legger teksten inn i Google Translate, og får dermed svært varierende resultater.