15 ansatte sparket etter krasj-skandale

General Motors har startet ryddejobben etter feil som kan ha forårsaket over 300 dødsfall.

Den ferske GM-sjefen, Mary Barra, har gitt 15 ansatte sparken, og ytterligere fem har fått en advarsel, etter at en granskningsrapport hun bestilte har avslørt både inkompetanse og forsømmelse. Rapporten ble bestilt for å se hvorfor en kjent feil på flere av GM-modellene ikke ble rapportert - noe som etterhvert førte til flere dødsulykker.
Den ferske GM-sjefen, Mary Barra, har gitt 15 ansatte sparken, og ytterligere fem har fått en advarsel, etter at en granskningsrapport hun bestilte har avslørt både inkompetanse og forsømmelse. Rapporten ble bestilt for å se hvorfor en kjent feil på flere av GM-modellene ikke ble rapportert - noe som etterhvert førte til flere dødsulykker.

En feil med tenningsnøkkelen på flere av modellene til GM, har vært direkte årsak til ulykker som har ført til minst 13 dødsfall over en periode på 10 år.

Det som har vakt sterke reaksjoner, er at feilen var kjent internt i GM i lang tid, uten at det ble tatt grep for å fikse den. Den private amerikanske organisasjonen Center for Auto Safety (CAS) mener at feilen i løpet av denne tiden kan ha kostet så mange som 303 menneskeliv.

På toppen av dette har GM måttet kalle tilbake flere millioner biler som har ulike feil.

Jobben til den ferske GM-sjefen, Mary Barra, kunne egentlig ikke startet verre.

Les også: De minst sikre nybilene

Mistet jobben

Men nå er opprydningen i gang. Tidligere advokat Anton Valukas har på oppdrag fra GM gransket hva som har vært årsaken til at feilen på tenningsnøkkelen ikke ble hverken fikset eller rapportert om.

Konklusjonen er et mønster av inkompetanse og forsømmelse over lang tid. 

På bakgrunn av dette, har Barra bestemt at 15 ansatte får sparken. Av disse har minst seks vært ansatt i ulike lederposisjoner.

Les også: Slik sjekker du hvor sikker bilen din er

I tillegg har fem andre fått en advarsel.

Les også: Så farlig kan det være å krasje i en gammel bruktbil

- Svært nedslående

Barra uttaler at rapporten til Valukas er grundig, ærlig og svært nedslående.

Foreløpig er ikke rapporten gjort tilgjengelig for offentligheten. Men om ikke så lenge skal den ligge i sin helhet på National Highwai Traffic Safety Admninistration (NHTSA) sin hjemmeside.

Les også: GM tilbakekaller ytterligere 1,7 millioner biler

Massesøksmål

I tillegg til den interne granskingen vil en uavhengig konsulent bli hyret inn på vegne av GM for å se på ulike fond som skal gi økonomisk bistand til de som har blitt berørt av feilen.

Men det pågår også frittstående granskninger, blant annet av CAS - som også vurderer søksmål på vegne av de som har blitt berørt av ulykker som skyldes den defekte tenningslåsen.

Les også: Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe