32 elever på Garderåsen skole henter en pc hver fra datarommet. I timene til lærer Tone Teigen Norman får de låne hver sin, og finner fram notatbøkene sine på nett. 

- Da kan dere logge på office 365 sånn at dere får oversikt over bøkene deres, sier Tone, og snart har elevene hentet notatbøkene sine fra skyen, og fortsetter på prosjektet fra forrige time. 

Hvordan er det på din skole? Del dine erfaringer i kommentarfeltet under! 

 Prøveprosjekt

Selv om Tone ikke var noen data-ekspert, er hun nå overbevist om at dette er veien å gå. 

– Vi har jo brukt dette mye mer enn vi trodde. Jeg ser at elevene er mer motivert, de er mye mer fokuserte når vi bruker pc'en enn når vi sitter med permer og notatbøker, sier hun. 

Rektor på skolen sa i fjor ja til å bli med på et prøveprosjekt i Fet kommune. Tone fikk dermed opplæring på kommunens regning i et program de allerede hadde gratis i Office-pakken. En veileder fra en annen skole hjalp til med oppstarten.

– Uten den veilederen ville det vært mye vanskeligere, sier hun. For vi måtte jo bil lært opp vi voksne også. 

Se reportasjen øverst i saken!

I en forskningsrapport fra i fjor svarte tre av fire lærere at de manglet etterutdanning i digital undervisning. Det til tross for at det snart er 10 år siden skolene ble lovpålagt av politikerne å gi digital kompetanse til elevene. Det mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er for dårlig. 

– Noen får det til, andre får det ikke til. Det kan vi jo ikke være fornøyde med, sier han. 

Ber foreldre klage

Digital kompetanse er en av fem såkalte grunnleggende ferdigheter skolene er pålagt å lære bort. Det gjelder lesing, skriving, regning, muntlig framføring og digital kompetanse. 

– Vi har nok vært for dårlige til å fylle det med tydelig nok innhold, innrømmer Røe Isaksen. Men han mener det er kommunene som har ansvaret. Derfor ber han foreldre om å melde ifra der skolen ikke innfrir. 

– Da mener jeg de skal ta kontakt med politikerne og skoleeierne og si at dette holder ikke.

Hvordan er det på din skole? Gi din tilbakemelding her

Lover ingenting

Røe Isaksen sier lærerutdanningen må bli flinkere til å ha fokus på det digitale, samt at etterutdanningen som mange lærere nå skal få, også skal inneholde mer digital satsing. Men han har få konkrete planer for å sørge for at flere skoler gjør som de er pålagt. 

– På samme måte som vi har hatt ekstra framstøt for å få flere til å knekke lesekoden, så må vi kanskje gjøre det på digitale ferdigheter også, sier han.

– Kanskje, eller skal dere det? 

– Jeg må si kanskje, for jeg liker ikke å love ting jeg ikke vet 100 prosent at vi kommer til å innfri.

 Ivrige elever

– Jeg skal spille inn engelskteksten på video og få tilbakemelding fra sidemannen, sier Frida.

– Jeg lager en tidslinje om Kristian den 4., sier en annen. 

Kaia setter adverb i søkefeltet og finner tilbake til notatene sine, og Oliver viser fram notatbøkene han har laget i flere fag. De inneholder både videolinker, bilder, notater og grafikk.  

De mener det er dårlig gjort at ikke alle får bruke pc sånn som de gjør.

– Det er jo mye mer praktisk.

– Det mer gøy i timen.

– Det er raskere og mer praktisk, sier de. 

Les også: Lærere som bruker digitale verktøy får bedre resultater

Har du et eksempel fra din skole? Del det med våre lesere i kommentarfeltet under.