– Når jeg skal lese høyt blir jeg veldig nervøs. Jeg er redd for at andre skal si «nei, det er feil» og sånn. Det er skummelt, for om jeg gjør en feil er det akkurat som å bli ydmyket, forteller åtte år gamle Margaret Sjursø. 

Når hun blir bedt om å lese høyt i klassen kjenner hun det banker ekstra hardt i brystet. Hun blir nervøs.

HUNDEBØKER: - Jeg tror hun liker best at jeg leser hundebøker for henne, forteller Margaret (8). (Foto: Frank Melhus/TV 2)
HUNDEBØKER: - Jeg tror hun liker best at jeg leser hundebøker for henne, forteller Margaret (8). (Foto: Frank Melhus/TV 2)

– Noen ganger må jeg prøve, og noen ganger klarer jeg det ikke. Mamma sier at øvelse alltid gjør meste, og så sier mamma alltid at jeg aldri må gi opp, forteller hun. 

Og hun er ikke alene. Mange barn kjenner seg igjen i frykten for å lese høyt foran andre. 

Men Margaret er en av flere barn i Grimstad som har fått hjelp av en helt spesiell lærer. En lærer som hver uke kommer til biblioteket for å hjelpe barn som henne, en lærer som får barn til å slappe av blant alle bøkene. Læreren heter Molly og er en fem år gammel hvit kongepuddel.

Se minidokumentaren om Molly fra «Vårt lille land» i videovinduet over artikkelen 

– Når jeg ser henne blir jeg roligere

Molly er en spesialtrent lesehund, som kan sitte i timevis og lytte til barn som leser. 

– Det jeg tror hun liker best at jeg leser for henne er bøker om hunder. Når jeg ser henne blir jeg roligere. Da banker det saktere. Da er jeg ikke særlig redd. Noen ganger logrer hun med halen. Jeg tror det betyr at hun synes det er spennende. Og når jeg ser de lysende øynene ser jeg på en måte at hun smiler, forteller Margaret. 

NERVØS FOR Å LESE HØYT: - Når jeg skal lese høyt blir jeg nervøs. Jeg er redd for at folk skal si «nei, det er feil», forteller Margaret. (Foto: Frank Melhus/TV 2)
NERVØS FOR Å LESE HØYT: - Når jeg skal lese høyt blir jeg nervøs. Jeg er redd for at folk skal si «nei, det er feil», forteller Margaret. (Foto: Frank Melhus/TV 2)

– Molly skaper en avslappet atmosfære

Inne på biblioteket skjer det små under i møte med Molly. Hun hjelper flere og flere barn til finne veien inn i bøkenes verden.  

– Det er veldig fint å være avslappet når man skal lese høyt, for det er ofte en stressende situasjon. Molly skaper en avslappet atmosfære og barnet kan kose seg med lesingen, forteller Mollys eier, Carol Margaret Østby. 

Hun sier det er hyggelig at andre setter pris på hennes hund, og hun finner gled i å observere at barna har det hyggelig og at de utvikler seg. 

– Det handler ikke bare om lesingen, men om en følelse av mestring. Øvingen barna får med Molly er verdifull. Det er opp til oss å oppmuntre barnet og ha det hyggelig, og motivere dem til å fortsette og få dem til å ha tro på at det går, forteller hun.

Oppfordrer andre til å trene opp hundene sine

Carol oppfordrer andre hundeeiere til å trene opp sine hunder slik hun har gjort. Selv har hun hatt Molly med på kurs både hos Norske terapihundskolen og Firbent terapi.

Carol sier man ikke bare får gleden av å hjelpe andre, men at man også utvikler et godt samarbeid med hunden gjennom meningfulle aktiviteter.   

– Det har gitt meg veldig mye. Man kan hjelpe eldre mennesker, barn som har lese- og lærevansker og barn med ADHD. Også autistiske barn har godt av å være sammen med dyr. Det finnes mange ulike oppgaver, så det er bare å melde seg på, sier hun.