HER FORSVINNER FLYET FRA RADAREN:

De to med falskt pass hadde ikke asiatisk utseende

En av de to reisende med falsk pass er identifisert av malaysiske myndigheter.

To av de 239 personene om bord i det savnede flyet fra Malaysian Airlines sjekket inn med falske pass. Mandag formiddag opplyser malaysiske myndigheter at en av personene er identifisert. 

På en pressekonferanse mandag ettermiddag kom det fram at de to som har brukt falsk pass ikke hadde asiatisk utseende.  

Utover dette er malaysiske myndigheter tilbakeholdne med å si mer om personenes utseende. 

– Alle sikkerhetsprotokoller er fulgt i innsjekkingen, sier malaysiske myndigheter.

Billettene skal ha blitt bestilt i de to europeernes navn 6. mars, og utstedt i Pattaya i Thailand. Billettene gjelder reiser fra Kuala Lumpur til Beijing, og videre til Europa.

De to passasjerene som brukte passene, ble fanget opp av overvåkingskameraer på flyplassen i Kuala Lumpur fredag. Etterforskere har nøye studert videomateriale de siste dagene.

I tillegg er det klart at oljesølet som i helgen ble observert i havet sør for Vietnam, ikke stammer fra flyet.

Interpol opplyste søndag at minst to passasjerer gikk om bord i flyet med stjålne pass. Den internasjonale politiorganisasjonen tilføyde at den også undersøker andre mistenkelige pass.

De to falske passene som ble brukt, tilhører en østerriker og en italiener som begge har fått sine pass stjålet i Thailand i løpet av de siste to årene.

Spekulasjoner om terror

Passet til italienske Luigi Maraldi er at av de falske passene som ble brukt. Italieneren leverte det fra seg hos en motorsykkelutleier i Phuket, og så det aldri igjen.

Eieren av utleiebutikken sa han hadde gitt det til en person som lignet på Maraldi. Maraldi rapporterte passet stjålet hos det lokale politiet, og meldte også fra til italiensk politi.

– Da noen stjal passet mitt regnet jeg med at ingen kunne bruke det igjen. Jeg gikk til politiet i Italia, og regnet da med at passet ble gjort ubrukelig, sa Maraldi på en pressekonferanse i Phuket søndag. 

Det andre passet ble stjålet fra østerrikeren Christian Kozel.

At to personer gikk om bord med stjålet pass har satt i gang spekulasjoner om hvorvidt flyet har vært utsatt for terror. 

Interpol har en database med oversikt over 40 millioner stjålne, eller bortkomne, reisedokumenter. Men ifølge Interpol selv er det altfor få som er flinke nok til å bruke databasen. 

Mer enn en milliard ganger i fjor gikk reisende om bord i fly uten av passene ble sjekket opp mot Interpols database. 

Leter etter spor i sjøen

Flyet, som var på vei fra Kuala Lupur til Beijing, forsvant fra radar fredag kveld. Siden da har det foregått et omfattende søk i havet utenfor Malaysia.  

Mandag ettermiddag sier malaysiske myndigheter at søksfeltet utvides. 

– Arbeidet med å finne flyet vil intensiveres. Vi må finne flyet, sier malaysiske myndigheter. 

Søndag ettermiddag ble det som kunne være en dør fra det savnede flyet observert fra luften, men ifølge nyhetsbyrået AP har letemannskaper lett etter objektet i hele natt, uten hell. 

Lederen for redningsarbeidet, Duan Huu Gia, sa mandag morgen at seks fly og sju skip fra det vietnamesiske militæret lette etter objektet gjennom natten, uten å finne det.

Letemannskap har sjekket ut en rekke gjenstander som er funnet i sjøen, men ingen er bekreftet å stamme fra flyet. 

I løpet av helgen ble det funnet oljesøl i havet sør for Vietnam, men etter undersøkelser viser det seg at heller ikke oljesølet stammer fra flight MH 370.

Pårørende samles

Pårørende fra flere nasjoner ankom Kuala Lumpur søndag, melder Malaysia Airlines. Selskapet forventer at flere vil ankomme hovedstaden i Malaysia mandag. 

Alle vil bli tatt vare på av selskapet, som også bistår med hjelp til utstedelse av hastepass, og gir hver familie en kontaktperson i selskapet.

Likheter til Air France-ulykken

Under Air France-ulykken sommeren 2009, gikk det fem dager før de første vrakrestene ble funnet i Atlanterhavet. 

Bertha Marie Moholt, som mistet ektemannen og svigerfaren i Air France-ulykken, ser mange likhetstegn mellom ulykken den gang, og det som skjer nå. 

– Flyulykken i Asia har mange likhetstrekk med ulykken vi opplevde, og jeg håper inderlig at det tidsmessig blir en mye kortere periode de står overfor før de får sine kjære hjem, og før de får svar på hva som har gått galt, sier Bertha Marie Moholt til TV 2.

Det gikk mer enn to år etter ulykken før ektemannen var identifisert, og familien kunne ha en begravelse. Svigerfaren, Karsten Moholt, er aldri funnet. Bare 51 av de 228 om bord i Air France-flyet er funnet. 

 Ulykken i Asia ble veldig nær for oss, selv om vi ikke kjenner noen av de involverte, sier Moholt.

Aksjen falt ti prosent

Da Bursa Malaysia åpnet mandag morgen falt Malaysia Airlines-aksjen først 16 prosent til 0,21 ringgit, men tok seg noe opp igjen til 0,23 ringgit per aksje. Det er en nedgang på 10 prosent sammenlignet med fredagens kurs.