Laster inn forumet...

– Tidligere var dieselbiler en trygg bil som gikk langt og problemfritt. Nå er dette snudd litt på hodet. Vi ser at en del kostbare komponenter kan få problemer på moderne dieselbiler ved rundt 100 000 kilometer, sier bilteknisk konsulent Harald Østensjø i NAF til BA, og legger til:

– Jo større og dyrere bilene er, dess større drifts- og vedlikeholdsutgifter får de ofte når de kommer opp i alder og kilometerstand.

Mer kompliserte

Østensjø nevner registerreim (tannreim) og partikkelfilter som kostbare utskiftninger som ofte kommer rundt 100 000 kilometer.

– På moderne biler må vannpumpen gjerne tas samtidig med registerreimen, dermed blir det ekstra dyrt, påpeker han.

Laster biltester...

Vedlikeholdsbølgen slår ofte hardere inn for dieselbileiere enn bensinbileiere.

– Det har sammenheng med at den tekniske utviklingen av dieselmotorer har vært større de siste årene enn i bensinbiler. Dessuten gir et typisk norsk kjøremønster med mange korte turer og motorer med høy ytelse større belastning på motorsystemet, forklarer han.

At flere komponenter nå må skiftes ut i stedet for å bli reparert, bidrar også til at kostnadene stiger, selv om prisen på biler har stått omtrent på stedet hvil de siste årene.

– Vær bevisst

Østensjø anbefaler dem som kjøper bruktbil som har bikket 100.000 kilometer om å be om dokumentasjon på at de store feilene ikke er til stede eller at de er utbedret.

– Jeg har inntrykk av at en del kjøper bil, og så begynner de å tenke på det etterpå.

Sammen med Bilprovningen i Sverige har Dine Penger beregnet gjennomsnittlige reparasjonskostnader på moderne biler: En bil som har 45.000 kilometer på telleverket, har i snitt 0,18 kroner per kilometer i reparasjonskostnader.

På 120.000 kilometer er kostnadene økt dramatisk til 0,87 kroner per kilometer.

Deretter synker kostnadene igjen og ved 180 000 kilometer er det snakk om 0,69 kroner per kilometer.

Dette kan ryke

Dette er noe av de store og kostbare reparasjonene som kan oppstå når bilen har passert 100 000 kilometer.

Register/tannreim: Registerreimen som driver ventilene i motoren, må skiftes med jevne mellomrom. De fleste på rundt 80.000–120.000 kilometer. Dette er en reparasjon som kan koste fra 10.000 til 20.000 kroner.

Bremser: Feil, spesielt på bakbremsene, er et stadig større problem. Kallipperne går tregt eller setter seg fast, klosser og skiver slites eller det oppstår rust slik at alt setter seg fast. Dette skjer først og fremst på biler med skivebremser. Ofte må alle bremsekomponentene byttes, det koster fort 10.000 kroner.

Hjuloppheng/styring: Hjuloppheng, spesielt stabilisatorstag og styrekuler, blir ofte fort slitt. På biler med såkalt flerstagsoppheng bak, kan utskifting av fôringer beløpe seg til 10.000 – 20.000 kroner.

Partikkelfilter: Moderne dieselbiler har et partikkelfilter på eksosanlegget som fanger opp sotpartiklene som produseres i motoren. Normalt brennes partiklene opp i filteret, men har du mye småkjøring, kan dette noen ganger svikte. Etter at bilen har passert 100.000 kilometer opplever flere bileiere at filteret må skiftes. Dette koster fra 7000 til over 30.000 kroner.

Elektronikk: I første halvår 2012 sjekket Bilprovningen i Sverige elektronikken til 50.000 biler for å avsløre kommende feil. Hele 42 prosent av bilene viste seg å ha skjulte/kommende feil på elektroniske komponenter, de fleste relatert til sikkerhetssystemer som kollisjonsputer, bremser eller motorstyring. Bilene var 2002-modeller og nyere. De nyeste bilene hadde relativt få feilkoder, mens de eldre hadde mange.

Les flere bil- og motorsaker i BAs motormagasin her

Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe