Laster inn forumet...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I Spør Benny-seksjonen her på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre. Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg sitter og vurderer "ny" bruktbil – men er veldig usikker på hva som er smartest å legge vekt på: Kilometerstand eller alderen på bilen? Jeg synes det er veldig vanskelig å bestemme meg for hva som er viktigst.

Har du noen innspill på dette?

Hilsen Ronny.

Laster biltester...

Benny svarer:

Hei Ronny!

Det er et veldig godt spørsmål – og dette er du garantert ikke alene om å lure på. Problemet er at det dessverre ikke finnes noen helt enkelt og klart svar. Men jeg skal naturligvis komme med noen betraktninger likevel:

På nyere biler er ikke høy kilometerstand nødvendigvis så veldig skummelt. Med godt vedlikehold, servicer og selvfølgelig påkostninger underveis, er det ikke noe problem å få en bil til å gå minst 400.000–500.000 kilometer.

Jeg vil derfor i utgangspunktet si at alder er en større fiende enn kilometerstanden, og hadde nok heller kjøpt en tre år gammel bruktbil som har gått 200.000 kilometer–enn en ti år gammel bil som har gått 100.000 kilometer.

Det springende punktet her er selvfølgelig at du unngår reparasjoner som er så dyre at det ikke er verdt det i forhold til bilens verdi.

Får ikke lov å annonsere med lokkepris

Mye kan gå galt

Mye kan skje med en gammel bil, selv om den ikke har gått spesielt langt. Ting som lekkasjer i støtdempere, defekte fôringer, irring i elektronikk, lager som blir slitte, rust–denne lista er lang.

Dessuten vil utstyr, sikkerhet, forbruk og utslipp generelt være gunstigere jo nyere bilen er.

Ikke minst i forbindelse med sikkerhet har det skjedd mye de siste årene. Her kan vi fort snakke om forskjellen mellom liv og død. Utstyr som ESP er for eksempel svært viktig.

Når det er sagt, kan det være lurt å tenke seg litt ekstra om før du kjøper en bil med høy kilometerstand hvis du kjører mye selv også. I alle fall med tanke på annenhåndsverdien.

Da kan det være bedre å heller velge en bil med lav kilometerstand, slik at denne bare er "normalt" kjørt etter en periode i ditt eierskap.

Det er med andre ord flere faktorer som spiller inn før en kan gi et klart svar på akkurat hva som bør vektlegges mest. Men forutsatt at bilene er like godt behandlet i utgangspunktet og du ikke har spesielt høy kjørelengde i året, går jeg derfor for nyest mulig bil.

Det er ikke dumt å kjøpe brukt taxi

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Så mye må du betale for en brukbar bil