Laster inn forumet...

Er du ute etter nyere bruktbil? Da er det all grunn til å være veldig obs på en faktor som både kan påvirke bilholdskostnadene og ikke minst hva du får for bilen hvis du tenker å selge den igjen om noen år.

1. januar 2011 skjedde det nemlig en liten revolusjon på nybilfronten.

Da innførte Norges største bilimportør, Harald A. Møller, fem års garanti på alle biler fra Volkswagen, Audi og Skoda.

Del med Facebook-vennene dine

Laster biltester...

Kom etter

I praksis tok de konkurrentene på senga. Men når en så tung aktør gikk ut med lang garanti, tok det ikke lang tid før de kom etter - den ene etter den andre.

Noen måneder ut i 2011 var det dermed bare et fåtall merker som ikke ga fem års garanti på nybilene sine på det norske markedet.

LES SAKEN: Tok konkurrentene på senga

Forutsigbart bilhold

Det betyr at du nå kan kjøpe en to år gammel bruktbil og ennå ha tre års nybilgaranti igjen.

Det bør bety et svært forutsigbart bilhold disse årene.

Eller du kan for eksempel ha bilen i to år - og så selge den med ett års gjenstående garanti. Det er gode nyheter for prisen du vil få da.

Ikke fra 1. januar

Men selv om de fulgte etter Møller og innførte fem års garanti, er det verdt å merke seg at ikke alle merker ga nybilgarantien virkning tilbake til 1. januar.

BMW innførte sin garanti 28. januar og slo skikkelig på stortromma.

De lot nemlig garantien gjelde fem år eller inntil 200.000 kilometer - mens de fleste andre sto på 100.000 kilometer. Men NB: Dette skjedde altså fra 28. januar. BIler som er første gang registrert tidligere i januar, er i utgangspunktet ikke omfattet av garantien.

LES OGSÅ: BMW innfører super-garanti

Goodwill-dekning

Mazda kom på banen sent i mars med utvidelse av sin garanti. De innførte da denne fra 1. april:

- Men vi vil sørge for at alle som har kjøpt en ny Mazda tidligere i år vil få tilsvarende dekning, men da over vårt ”goodwill”-budsjett, sa daværende informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Mazda Motor Norge.

Innførte også 10 års veiassistanse - les mer her:

Mistet tre måneder

Honda drøyde svært lenge med å innføre fem års garanti. Da de endelig gjorde det et godt stykke ut i april, valgte de å "bare" la den gjelde fra 1. april.

Med andre ord: Biler registrert i januar, februar og mars fikk ikke den nye garantien.

Andre merker som Ford, Toyota, Mercedes, Peugeot, Subaru og Porsche innførte den nye garantien litt utover i 2011, men lot den gjelde fra 1. januar.

Uoversiktlig bilde

- Dette gjør bildet ganske uoversiktig for bruktbilkjøperne, og det er absolutt viktig å sjekke nøye hva som gjelder for bilen før man kjøper.

- Alle 2011-modeller har altså ikke fem års garanti - selv om man kanskje skulle tro det i utgangspunktet, sier Brooms bilekspert benny Christensen.

LES OGSÅ: Nei - du må ikke finn på å gi garanti privat

Kontakte forhandler

- Enhver seriøs bilforhandler oppgir hvor mange måneder det er igjen av garantien i sine annonser. Kjøper du fra privatperson, kan det imidlertid være langt mer uklart.

- Da bør du som kjøper forsikre seg 100 prosent hva som gjelder for den aktuelle bilen.

- Det beste her er å kontakte forhandler og be dem sjekke opp bilen i systemene sine. Da bør du få et svar du kan stole på, sier Benny og legger til dette:

Ikke på bruktimport

- Husk også at bruktimporterte biler har garantivilkårene fra det landet de er kjøpt nye i - ikke norske vilkår.

- Typisk: Kjøper du en nyere bruktbil som er bruktimportert fra Tyskland eller Sverige, vil den som regel bare ha to års garanti.

- Her er det imidlertid mange selgere som tilbyr ekstra garanti, det finnes flere aktører som tilbyr dette. Men det er altså ikke snakk om fabrikkgaranti, og det kan være viktig å vite forskjellen på de to tingene, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Det finnes unntak - dette merket er best av alle